Just Klik!

trendy.... beauty..... anggun.....!

Blog Santai-santai jerrrrrrrr..........!

Thursday, January 22, 2015

Tomyam Kepak Ayam jelah!

Kesibukan memang sentiasa melanda... balik berniaga malam kelmarin, beli kepak ayam 4 ketul je ngan sayur2 campur.

Potong2,basuh2 n campak2 je semua dlm periuk... dah siap...hehe! Masak ckit je pun.... tuk makan malam jer.... Uihh! ayam pun mahal skrg ni, setengah ekor je dh belas hinggit...ish3!

Lauk iringan ...... goreng telur dadar ngan sambal tomato.... jadi le. Itupun menambah nasi anak2 makan..... hehe!

Dah le tu membebel...kita layan gambo ngan resepi..!


Bahan2 :

4 ketul kepak ayam - potong kecil2 
1 paket pes tomyam 
1 paket Cendawan
1/2 batang Karot
Sedikit Bunga kobis
2 keping batang seleri
1 biji tomato
2 sudu besar sos tomato
1 batang serai
5 biji Cili Api
Bawang Merah/bawang besar
Bawang putih
3 biji limau kasturi
Garam dan gula secukup rasa
Air secukupnya

Cara2 :

Mula2 didihkan air. Agak2lah dalam 2 cawan setengah gitu. Klau nk lebih kuah pun boleh. Sementara tu hiris bawang2 tu. Hiris jugak sayur-sayuran. Cili Api dan serai dititik. Masukkan kepak ayam, serai, cili api dan bawang2 kedalam air rebusan yg mendidih tadi.

Lepas tu masukkan pes tomyam dan sos tomato. Dah mendidih lagi, masukkan sayur yg dihiris tadi kecuali tomato. Perasakan dengan garam dan gula. 

Bila sayur dah empuk, baru masukkan tomato yg dibelah empat. Tutup api, dan masukkan air limau kasturi.. Kacau2 dulu sebelum  dihidangkan.


p/s ; Batang seleri tu.... kalau ada daunnya masukkan sekali, sedap!


Have a nice day! :)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...