Breaking

Tuesday, January 6, 2015

Tumis Kangkung Bersama Cendawan Hitam

Bila masak makanan tengahari mesti aku selitkan satu hidangan sayur.... barulah makanan seimbang dan berkhasiat untuk seisi keluarga. Kiranya aku amalkan sejak dulu2 lagi. Sejak anak2 masih kecil dah aku ajar makan sayur2 ni.... 

Hasilnya semua anak2 ku suka makan sayur... kalau xde diorg plak yang tanya. So.... inilah antara hidangan sayur yg selalu aku buat... anak bujang aku yg sorang tu suka sangat cendawan hitam tu... huhu! 

Sibuk jugak ni.... memasak untuk keluarga tu tetap ikhlas ku lakukan... hihi!

Layan....


Bahan2 :

1 ikat kangkung
6 tangkai cendawan hitam
2 biji bawang merah
1 ulas bawang putih
1 biji cili merah
beberapa ekor ikan bilis
1 sudu makan sos tiram
1/4 sudu kecil pati ayam (jika suka)
1/4 cawan air
minyak masak secukupnya
garam dan gula secukup rasa

Cara2:

Cendawan hitam direndam seharian dan dibelah 4. Kangkung di potong2 dan dibersihkan. Bawang merah, bawang putih dihiris halus, 

Cili merah dipotong serong.  Tumiskan bawang merah, bawang putih, cili merah dan ikan bilis. Masukkan sos tiram, kangkung dan cendawan hitam. 

Masukkan air dan pati ayam. Masak hingga mendidih. Sesuaikan rasa garam dan  gula. Bolehlah diangkat dan dihidangkan.


p/s : Sebagai lauk sampingan...sedap gak erk!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...