Just Klik!

Monday, March 30, 2015

Gulai Betik Lemak Kuning

Satu hari tu my hubby bawak balik sebiji betik muda, kecik je betik tu... muda benar plak tu. Nak masak lemak kuning katanya. Ikutkan ajelah.

My hubby tolong buangkan kulit dan hiris2kan betik tu... So, aku pun masakkan lah betik tu. Not bad.. sedap jugaklah, masak sayur ni.

Cuma sayur ni tak bolehlah buat pedas macam masak lemak cili api yang biasa... nanti hilang plak kemanisan sayur betik tu.

Okeylah.. kita layan gambar dan resepi...


Bahan2 :
1 biji betik muda
Segenggam ikan bilis
7  biji cili api - tumbuk
1/2 cm isi kunyit - tumbuk
2 biji bawang merah - tumbuk
2 cawan santan pekat.
secawan air
garam dan gula secukup rasa.

Cara2 :

Betik muda dibuang kulit, diracik nipis dan dibersihkan. Lepas tu didihkan dalam periuk bersama bahan tumbuk dan ikan bilis. Masukkan juga secawan santan pekat dan secawan air. Bila dah mendidih, masukkan secawan lagi santan pekat. 

Kalau nak lebih kuah boleh tambahkan air lagi. Tapi jangan banyak2 nanti x sedap plak. Biarkan mereneh. Kacau perlahan-lahan dan perasakan dengan garam dan sedikit gula. 

Jangan biarkan santan pecah minyak. Kacau sentiasa. Bila telah mendidih sekali lagi bolehlah diangkat.


p/s : Cantik je my hubby racik2 betik muda tu...hehe!



Have a nice day! :)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...