Just Klik!

trendy.... beauty..... anggun.....!

Blog Santai-santai jerrrrrrrr..........!

Tuesday, March 24, 2015

Gulai kari Ikan Tongkol

Antara gulai peberet aku sekeluarga... Berulangkali buat lauk nih.. Sedap, senang dan menepati selera..

Orang perempuan ni celik je mata mesti fikir pasal masak. Apa yang nak di makan seharian.. cukup tak makanan tu... heyyyuh!

Lepas ni nak pergi beli barang dapur.. banyak barang dah xde..  x nak membebel lagi...

Okeylah layan...



Bahan2 :


1 ekor ikan tongkol saiz sederhana
7 biji bendi 
1 biji tomato
2 biji bawang merah
1 ulas bawang putih 
1 cm halia 
2 sudu makan cili giling 
1 pkt kecil serbuk kari
1 sudu makan pes asam jawa
1 cawan air
2 cawan santan pekat
minyak secukupnya
gula dan garam secukup rasa
sedikit daun kari

Cara :

Ikan tongkol dipotong2 dan dibersihkan. Bawang merah, bawang putih dan halia ditumbuk lumat. Tumiskan bahan tumbuk. Bila dah kekuningan masukkan cili giling. 

Tumis sampai agak garing. Masukkan pes asam jawa dan secawan air. Masukkan serbuk kari sekali. Tumis bahan2 sampai garing. Lepas tu masukkan 1 cawan air dan 1 cawan santan. 

Masukkan juga bendi dan ikan tongkol. Masak sampai mendidih. lepas tu masukkan 1 cawan santan lagi. Perasakan juga dengan garam dan gula. 

Biarkan mendidih sekali lagi dan masukkan tomato sekejap.Bolehlah diangkat dan dihidangkan.



p/s ; Hmmm.. ulang tayang lagi..!

Have a nice day! :)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...