Just Klik!

trendy.... beauty..... anggun.....!

Blog Santai-santai jerrrrrrrr..........!

Thursday, March 5, 2015

Ikan Bilis Goreng Kicap

Ini lauk tak semenggah yang biasa sangat aku buat bila memalam tak cukup lauk atau tak selera makan...  Selain telur goreng atau telur dadar...... hehe!

Lauk ini jugalah selalunya menjadi penyelamat waktu bersahur di bulan ramadan... kalau dah tak larat nak masak... waktu sahur tuh!

Sedap je kat tekak aku... suka!! Buatnya pun senang...!!! Okeylah kita layan resepi tak boleh belah nih!


Bahan2 :

Ikan bilis - ikut suka sendiri nak banyak mana
Bawang merah - ikut suka jugaklah
Cili api - nak pedas taruh banyak2
Kicap - pun ikutlah mana nak
Minyak masak - ikut kesesuaian ikan bilis tuh

Cara : 

Ikan bilis dibersihkan... Bawang merah dihiris halus. Cili api pun dihiris tapi hiris menyerong. Goreng Ikan bilis bersama minyak sampai separuh garing je... 

Masukkan bawang dengan cili api. Gaul rata2 dan goreng lagi sampai ikan bilis dan bawang sampai garing. Angkat sekali bersama minyaknya tuh... 

Di dalam pinggan percikkan kicap secukup rasa... dah siap, boleh makan bersama nasi.



p/s : Korang nak gelak suka atilah... bukan semua org pandai masak.. haha!



Have a nice day! :)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...