Breaking

Saturday, March 21, 2015

Lemak Cili Api Ikan Tenggiri Campur Pegaga

Masak lauk ni lagi... dalam sejarah agaknya dah ratusan kali masak lauk nih... Sedap, memang sedap lauk nih... siap menambah nasi berkali2 tu, my hubby.

Sebut pasal pegaga.... ada plak seseorg nak buat video dokumentari pasal jus pegaga dek kerana aku pernah update pasal jus pegaga kat blog nih... ntah dari U mana ntah!

Mula aku nak la... tapi nak ambik video sekali ngan aku tengah buat dan minum jus tu. Leceh la... banyak kerja aku ni, busy.... budak U je... nk charge pun kesian...hmmm... aku tolak la...!

Kita layan la resepi ni utk kesekian kalinya.... hehe!


Bahan2 :

3 ikat pegaga
3 keping ikan tenggiri potong
12  biji cili api - tumbuk
1cm isi kunyit - tumbuk
2 biji bawang merah - tumbuk
1 batang serai - titik sahaja
1 keping asam keping
2 cawan santan pekat.
secawan air
garam dan gula secukup rasa.

Cara2 :

Pegaga dibersihkan dan dibuang  akarnya. Ambil daun dan batang yang lembut sahaja. Ikan tenggiri dibersihkan, digaul garam dan kunyit serta digoreng separuh masak. 

Masukkan pegaga ke dalam periuk bersama bahan tumbuk dan serai yang telah dititik. Masukkan secawan santan pekat dan secawan air. 

Bila dah mendidih, masukkan ikan yang telah digoreng tadi dan secawan lagi santan pekat. Masukkan juga asam keping. Kalau nak lebih kuah boleh tambahkan air lagi.. 

Kacau dan perasakan dengan garam dan gula. Jangan biarkan santan pecah minyak. Kacau sentiasa. Bila telah mendidih sekali lagi bolehlah diangkat.


p/s: Hmm.... Tak pernah menjemukan lauk nih!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...