Just Klik!

trendy.... beauty..... anggun.....!

Blog Santai-santai jerrrrrrrr..........!

Thursday, March 19, 2015

Tumis Sardin Dengan Cili Api Campur Kentang

Kelmarin... masak ini ajelah. Nak cepat2 pergi mengemas barang2 ke tempat berniaga. Sedap, pedas dan menyengat.... gitewwww!!

Satu rumah suka sangat lauk nih... cepat je abis... Dah biasa buat ni... dah pernah letak kat blog pun... ulang tayang jer nih!



Bahan2 :

1 tin kecil sardin
3 biji bawang merah
2 biji bawang putih
10 biji cili api
2 biji kentang
1 sudu teh pes asam jawa
Garam dan gula secukup rasa
Minyak masak secukupnya

Cara2 :

Bawang merah, bawang putih dan cili api ditumbuk lumat. Kentang dipotong agak nipis dan digoreng sebentar dan ketepikan.

Sardin diasingkan isi dan kuahnya dan digoreng sekejap. Ketepikan juga.Tumiskan bahan tumbuk sehingga wangi dan garing. Lepas tu masukkkan sedikit air dan pes asam jawa. Kacau sehingga pekat.

Masukkan sardin yg dah digoreng tadi dan kuahnya sekali. Masukkan juga kentang yg telah digoreng.Perasakan dengan garam dan gula. Didihkan sehingga betul2 masak. Kalau terlalu kering boleh taruh ckit air.

Bila semuanya dah dah masak dan rasanya dah okey, bolehlah diangakat dan dihidangkan.


p/s : Masak... masak dan masak... walau resepi ulangan jer..suka aku la..!


Have a nice day! :)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...