Breaking

Saturday, April 4, 2015

Daging Masak Kicap Lada Hitam Dan Kentang Campur Tomato

Kengkadang tu memang buntu fikir apa nak masak... Puas fikir nak makan apa yer....Ikan dah jemu, ayam dah sudah.... sardin... telur apatah lagi. Dah jadi makanan ruji gayanya.

Akhirnya aku masak daging plak.... Nak yang mudah dan senang jadilah lauk ni. Sebab dagingnya sikit.... aku tambah kentang.

So... layan gambar ngan resepi dulu....!


Bahan2 :

300g daging
3 biji kentang
1 biji tomato
1 biji bawang putih
1cm halia
1 biji bawang besar 
1 sudu teh serbuk lada hitam
1 sudu makan cili giling
sedikit pes asam jawa
2 sudu besar kicap 
minyak masak secukupnya
garam dan gula secukup rasa

Cara2 : 

Daging dipotong kecil dan direbus dengan 2 cawan air sehingga daging empuk dan air daging tinggal kira2 secawan. Kentang dihiris nipis dan digoreng sehingga kekuningan. Tomato di potong baji enam bahagian 

Bawang merah, bawang putih dan halia dihiris dan ditumbuk. Goreng sehingga kekuningan. Masukkan serbuk lada hitam dan cili giling. Tumiskan. Masukkan  pes asam jawa, kicap dan bawang besar. 

Masukkan daging dan airnya sekali. Masukkan juga kentang. Diikuti garam dan gula dan rasakan kesesuaian rasanya. Biar hingga agak pekat. Akhir sekali masukkan tomato. Sudah siap bolehlah diangkat dan dihidangkan.



p/s : Hmmm.... sedap ler pulok!!!


2 comments:

Faizal Shah said...

Best! Nanti saya nak try lah. Saya pun dah muak pakai resipi sama yang saya amek dari internet hari tu. :p

Noor Akma said...

Ha a... Faizal! Sedap ni, Nanti cuba buat yer!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...