Just Klik!

Sunday, April 26, 2015

KUIH LAPIS

Ari ni tergerak hati nak buat kuih... kuih apa yer.... Fikir punya fikir, kuih apa yang tak pernah buat lagi... huhu!

Satu cabaran tuh... so, tengok2 resepi cari2 yang senang tapi sedap. Aku pilih kuih lapis la....  Apa lagi.. terjah blog  yatiememories la.

 Aku guna resepi dari blog nih... sebab hasilnya tak pernah menghampakan... cuma sebab aku ni jenis tak cermat, tak la jadi secantik yang dia buat.

Macam biasa... janji sedap dan boleh di ngap... bukan nak buat jual, makan sendiri je.. hehe!

Untuk tengok blog yatiememories... klik sini..


Bahan-bahan :
(loyang 7x7x3inci)

1 cawan tepung gandum
1 cawan tepung beras
1/4 cawan tepung ubi
1 cawan gula pasir
1 cawan santan pekat
3 cawan air
Secubit garam
pewarna merah, hijau,oren (boleh guna apa2 warna kegemaran)
perisa yg di gemari, merah-ros, oren-jagung, hijau-pandan ( x taruh pun xpe)


Cara Penyediaan :

Satukan ketiga2 jenis tepung, garam dan gula. Masukkan air dan santan pekat. Gaulkan semua bahan-bahan dan tapiskan. Bahagikan adunan kepada 3 bahagian. Masukkan pewarna ke dlm setiap bahagian dan boleh tambah perisa (x taruh pun xpe) .


Panaskan kukusan dan sapukan sedikit minyak pada loyang. Masukkan 1 cwn adunan hijau dan kukus selama 5 minit/ sehingga adunan keras sikit. Lapiskan pula 1 cwn adunan merah dan kukus lagi selama 5 minit/sehingga keras sikit dan di ikuti adunan seterusnya. 

Lapiskan adunan berselang-seli hingga habis. Lapisan terakhir saya kukus selama 20minit.
Setelah masak, angkat dan biarkan kuih sejuk. Biarkan kuih betul2 sejuk barulah dipotong guna pisau plastik supaya cantik. 


**setiap hendak melapis, pastikan takde air di permukaan kuih. Sekiranya ada, sengetkan loyang dan buangkan air di permukaan, barulah tuang adunan seterusnya. Ini bagi mengelakkan warna lapisan kuih tidak bercampur.



p/s : Hubby x berkenan plak ngan kaler biru tu... pelik katanya.. Okey la lenkali letak kaler merah putih jer...hehe!


Have a nice day! :)

1 comments:

Sheila Adziz said...

teringin sangat nak buat kuih lapis, tp lum sampai rezeki lg... sedap nampakkan... warnanya blue ke tu, lain dr yg lain..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...