Just Klik!

trendy.... beauty..... anggun.....!

Blog Santai-santai jerrrrrrrr..........!

Wednesday, April 29, 2015

Sawi dan Cendawan Tumis Air Chinese Style

Lauk sayur iringan makan tengahari semalam.... Sejak pertama kali buat, terus jadi kegemaran keluarga lauk sayur ni... 

Sibuk macam mana pun mesti masak... yang ringan2 dan mudah2 jer... yang berat2 beli... bukan malas tapi tak berkesempatan lama2 di dapur.

Layan je la resepi simple nih....

Bahan2 :

4 pokok sawi siew pak choy
1 paket cendawan tiram kelabu
1 inci halia - dihiris halus memanjang
1 sudu teh serbuk lada hitam
2 sudu makan sos tiram
1 sudu teh serbuk pati ayam 
@ 1/4 drp. 1 ketul kiub ayam
2 sudu makan tepung jagung - bancuh dengan sedikit air
1/2 cawan air
Garam dan gula secukup rasa

Cara2 :
Sawi di potong dua. Cendawan di siat2  sahaja. Tumis halia. Bila dah kekuningan masukkan sebuk lada hitam, serbuk pati ayam dan 1/2 cawan air. 

Lepas tu masukkan cendawan dan sos tiram. Kacau dan biarkan mendidih. Seterusnya masukkan sawi. Bila sawi dah agak layu masukkan tepung jagung yang dibancuh tadi. 

Perasakan dengan gula dan garam. Bolehlah di hidangkan.


p/s : Dah diubahsuai.... bercitarasa melayu.... gitu!


Have a nice day! :)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...