Just Klik!

trendy.... beauty..... anggun.....!

Blog Santai-santai jerrrrrrrr..........!

Monday, August 31, 2015

Ikan Siakap Masam Manis Bersama Epal Hijau

Masak lagi.... kali ni teringin makan ikan besar masak macam kat gerai atau restoran tu... Disebabkan nak jimat belanja, cari bahan2 kat pasar.... Kita masak sendiri!!

Ala.... nenas plak tak jumpa, tak nak yang dalam tin... tak fresh ..Alternative lain, epal hijau lah...

Jadilah masakan ni..terliur tuh... huhu! tapi presentation kelautt....

Layan resepi lah!


Bahan2 :

1 ekor ikan ikan siakap
3 biji bawang merah - hiris
1 biji bawang besar - hiris
2 ulas bawang putih - hiris
2 inci halia- hiris
1 biji epal - buang kulit, hiris nipis
1 sk serbuk kunyit
1 sk tepung jagung
2 sm cili giling
3 sm sos tomato
3 sm sos cili
3 sm sos tiram
3 sm air
Garam dan gula secukup rasa
Minyak utk menggoreng dan menumis
Untuk hiasan nya sedikit cili merah dihiris dan sebiji tomato dipotong 6.

Cara2 :

Lumurkan garam, kunyit dan tepung jagung pada ikan. Goreng ikan dengan minyak yg banyak sehingga kuning keemasan dan masak. Tumis bawang putih, bawang merah, bawang besar dan halia hingga kekuningan dan wangi.


Masukkan 3 jenis sos dan gaul rata. Masukkan juga air. Kacau rata dan biar terus mendidih. Masukkan epal hiris dan bahan hiasan. Dah masak, bolehlah dicurahkan kuah tadi atas ikan.


Sedia dihidangkan.





p/s : wah, rasa macam makan kat restoran 5 bintang tuuuu!


Have a nice day! :)

1 comments:

ASO LENDING Insurance said...

Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, jadi Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com


Asa loan lending company are ready to loan you any amount you need to start up your personal business. we give out loan at 3% interest rate, so Kindly apply for agricultural farming loan. if you need loan contact our email:asaloantransfer@gmail.com, you can also contact this email:finance_institute2015@outlook.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...