Just Klik!

Tuesday, August 4, 2015

PENKEK SEDAP.....

Dah banyak resepi penkek  yang pernah aku cuba... penkek ini la yang paling sedap kat tekak aku nih....

Hmmm... dah jadi kegemaran keluarga jugak la. Buatnye pun senang. Sekejap je dah siap. Biasanya buat utk sarapan pagi... makan dengan jem strawberry.

Ambik resepi ni dari sebuah group resepi di FB. Resepi siapa..... dah lupa... dah lama jugak la...

Nak resepi?... layannn...........!



Bahan2

1 1/2 cawan tepung gandum
1 cawan susu segar 
1 biji telur
2 sm gula
1st garam halus
2 sm minyak masak
1st mayonis
1/4 st baking powder

Cara :

Semua bahan di masukkan dalam mangkuk dan di kacau dan gaul hingga tepung tidak bergentel lagi. Lenserkan kuali pan dan panaskan..... 

Masukkan sesenduk adunan dlm kuali... bila adunan sebelah dah masak... terbalikkan adunan.

Bila kedua2 belah dah masak, bolehla diangkat..... Ulang proses nihingga adunan habis...

Tadaaa.... dah siap.... !



p/s : Boleh juga dimakan begitu saja.... sedap, gebu, lembut jerk!



Have a nice day! :)

1 comments:

Maria Ismail said...

Anak saya kalau tak nak makan nasi, mmg ini jelah makanan ruji dia...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...