Just Klik!

trendy.... beauty..... anggun.....!

Blog Santai-santai jerrrrrrrr..........!

Monday, September 14, 2015

Rendang Ayam Pencen N9

Masak rendang ayam pencen plak lagi ..... Macam biasa, style n9 la... Kalau rendang ayam.... lebih suka ayam pencen, tak mudah lerai isi2 nya.

Tapi nak masak lama sikit, kasi isi dia lembut dulu. Macam cara org buat.... Ada taruh soda bicarbonat, rebus dengan cuka dan macam2 lagi.

Aku buat macam biasa jer.... rebus lama2 dengan bahan2 rencah rendang tuh... Dah kering, taruh santan... masak macam biasa. Hasilnya lembut elok jer ayam tu...  Dah selalu buat dah...!

Nak resepi... layannnn!


Bahan :

1 ekor ayam pencen
4 cawan santan pekat
1 helai kunyit (di koyak)
1 helai daun kunyit (di hiris halus)
4 btg serai (di titik)
1/2 bungkus serbuk kari daging - lagi bagus kalau guna rempah asli yg beli kt kedai di pekan rembau
1 btg kulit kayu manis
3 kuntum bunga lawang
3 keping asam keping - rendang asal rembau x letak so kalau x letak pun boleh
1/2 sudu teh gula - jika suka
garam secukup rasa
semangkuk air

Bahan Kisar:


8 biji bawang merah
6 ulas bawang putih 
3 btg serai
3 inci halia 

1 inci kunyit hidup
1 inci lengkuas 
15 tangkai cili kering & 2 sudu besar ciling giling
15 biji cili api
secubit jintan manis & jintan putih

Cara Membuat:
Ayam di potong kecil2. Masukkan ayam, bahan kisar, serbuk kari, serai titik, daun kunyit, kulit kayu manis, bunga lawang dan semangkuk air. Kacau sampai hampir kering. 


Selepas tu masukkan santan dan asam keping serta garam dan gula.Masak hingga ayam lembut dan kuahnya kering. 

Jika daging ayam belum lembut masukkan secawan air lagi dan kacau sampai kering. Sedia di hidangkan ..... Makan dengan nasi putih, pulut atau lemang...... sedap!




p/s : rendang yang marvelous..... !
Have a nice day! :)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...