Just Klik!

Thursday, October 15, 2015

APAM NASI ENO

Dah lama teringin nak makan apam... walau kemalasan tahap gaban, aku merajinkan diri buat apam ni. Senang jer sebenarnya..... tapi kalau tak malas.... tak menjadi. Godek2 resepi.... cari resepi apam yang bubuh serbuk eno plak. Biar ada rasa manis2 masam sikit. Sedap tuh... 

Jumpa dalam youtube resepi ni. Walau gula dari 1/4 cawan dah taruh 1/2 cawan.... masih kurang manis rasanya. Kalau buat lagi kena tambah gula...... Tapi masih boleh dimakan jugak. Resepi ni dapat sikit je apamnya. Oh yer... air pun aku tambah sebab telalu pekat plak rasanya...

Tapi tu la....kenapa la, apam yang aku buat tak nak mekar tersenyum. Rasanya tak pernah aku buat apam jadi mekar.... entahla kenapa... Dah besarkan api sekuat-kuatnya dan masukkan masa air tengah mendidih. Tak jadi jugakkk...haish!


Bahan2:

1 cawan nasi
11/2 cawan tepung beras
1 cawan air (ditambah 1/2 cawan)
1/4 cawan gula (ditambah 1/4 cawan) 
1 sk yis
1/2 sk eno (habiskan 1 paket)

Cara2 :

Blend nasi, air,gula dan yis bersama-sama. Blend sampai nasi betul2 halus. Lepas tu masukkan bahan yang diblend dalam mangkuk. Maasukkan tepung dan gaul sebati.

Perap selama sekurang2nya 4 jam atau semalaman. Sediakan kukusan. Sapu acuan dengan sedikit minyak. Nanti taklah apam melekat kat acuan. Setelah diperap masukkan eno dan kacau rata. 

Isikan adunan dalam acuan. Kukuslah kuih apam. Pastikan air kukusan betul2 mendidih. Buatlah sehingga habis.

Kukuslah selama 15 hingga 20 minit. Bolehlah diangkat. Boleh dimakan begitu saja atau dengan kelapa parut...



p/s : masak gaya amatur punya.... jadilah!   ^-^ peace!



Have a nice day! :)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...