Just Klik!

trendy.... beauty..... anggun.....!

Blog Santai-santai jerrrrrrrr..........!

Monday, October 5, 2015

Masak Lemak Cili Api Ikan Keli Goreng

Dah lam blog ni x berentry... bukan tak masak.... kemalasan melanda. Bila ada kerajinan sikit, masak kuih kurang menjadi. Hahaha....  Tak dapatlah tunjuk kat sini..... haish!

So, entry masak yang tak semenggah yang ada... gasak la engkau.... Tepek je la kat sini... Apa orang nak kata... ada aku kesah..!

Macam biasa... my hubby suka masak lemak cili api.... dan  anak2 suka ikan keli. Aku plak suka peria yang pahit. Jadilah kombinasi masakan ni....



Bahan2 :


1 biji peria (sederhana besar)  - potong kecil2
3 ekor ikan keli -goreng garing
15  biji cili api - tumbuk
1cm isi kunyit - tumbuk
2 biji bawang merah - tumbuk
1 batang serai - titik sahaja
1 keping asam keping
2 cawan santan pekat.
secawan air
garam dan gula secukup rasa.

Cara2 :

Peria yang  telah dipotong kecil tadi masukkan dalam periuk bersama bahan tumbuk dan serai yang telah dititk. Masukkan secawan santan pekat dan secawan air. 

Bila dah mendidih, masukkan ikan keli yang telah digoreng dan secawan lagi santan pekat. masukkan juga asam keping. Kalau nak lebih kuah boleh tambahkan air lagi.. 

Kacau dan perasakan dengan garam dan gula. Jangan biarkan santan pecah minyak. Kacau sentiasa. Bila telah mendidih sekali lagi bolehlah diangkat.



p/s : Untuk mengurangkan pahit peria rendam peria yang telah dipotong2 dalam air dicampur garam lebih kurang dalam 5 minit....Suka sangat peria nih!



Have a nice day! :)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...