Just Klik!

trendy.... beauty..... anggun.....!

Blog Santai-santai jerrrrrrrr..........!

Sunday, January 31, 2016

Ayam Sambal Black Pepper

Baru perasan sejak awal tahun ni baru satu entry aku buat uttk blog nih...... Itu lah pasal.... sibuk mengupdate blog sebelah... hihi! Gambar masakan ada sekeping dua sebenarnya tapi asyik lupa je plak.

So, entry hari  ni.... lauk ayam je la. Lauk simple jer ni, yang pasti meletup. Sedapppp...! Anak2 kalau lauk ayam suka jer...



Bahan2 :


1/2 ekor ayam - di potong ikut suka
2 biji bawang merah
1 biji bawang putih 
1cm halia
1 sudu besar  lada hitam
1 biji bawang besar
1 sudu makan cili giling  
2 sudu besar kicap 
sedikit air asam jawa
1/4 cawan air
Minyak masak secukupnya
garam dan gula secukup rasa
Garam, serbuk kunyit dan tepung jagung- utk menggoreng ayam

Cara2 : 

Ayam setelah di potong di gaul garam, serbuk kunyit dan sedikit tepung jagung. Goreng ayam sehingga garing. Bawang merah, bawang putih, halia dan lada hitam ditumbuk bersama2 hingga lumat.

Tumis  yang telah ditumbuk sehingga kekuningan. Masukkan cikli giling jika suka. Tak taruh pun tak apa. Masukkan  air asam jawa, kicap  dan bawang  besar. Masukkan ayam goreng. Kacau sampai pecah minyak.  Masukkan air. 

Masukkan garam dan gula dan rasakan kesesuaian rasanya. Biar hingga agak pekat. Sudah siap bolehlah diangkat. Sedia di hidangkan.



p/s : Sape nak rasa.... kenalah buat kan! Dah ada resepi tu......!




Have a nice day! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...