Just Klik!

Friday, August 26, 2016

Donut Gebu....


Beberapa hari lepas, kerajinan menjelma lah sikit. Maka terjadilah kuih ni. Salah satu kuih kegemaran anak2. Masak sendiri boleh makan puas2 kan.... Kalau beli kat dunkin donut tu punyalah mahal. Tapi takdelah berhias dan bericing bagai.... ala, sedap jugak walau tabur gula jer.

Buat dengan 1/2 kilo tepung jer. Itupun dah dapat banyak. Janji anak2 dan suami puas makan. Nanti bolehlah buat selalu.... bila timbul kerajinan la.... hehe! Jom kita tengok resepi.... Resepi biasa jer, simple!

Bahan2 :

1/2 kg tepung gandum
1/2 cawan marjerin
1 sudu besar susu pekat
1/2 peket mauripan
1 sudu teh garam
Gula halus secukupnya

Cara2 :

Mula2 campurkan mauripan dengan dengan bancuhan 1/2 gelas air suam bersama 1sudu besar susu pekat.Tunggu sampai air susu itu berbuih dan kembamg menandakan yis mauripan itu boleh dugunakan. 

Sementara itu masukkan tepung dalam bekas bersama bersama garam dan marjerin. Gaul sehingga menjadi serbuk roti. Masukkan campuran yis mauripan ke dalam adunan yang digaul tadi. 

Adun sebati selama lebih kurang 5 minit hingga menjadi doh. Sekiranya adunan kering,boleh ditambah air sikit2. Jangan terlebih uli, nanti tak jadi gebu kuih donut. Biarkan adunan selama 30 minit hingga 1 jam.

Terap atau bentuk menjadi gegelang seperti biasa. Dah siap, bolehlah digoreng. Lepas tu boleh digaul dengan gula halus dan dihidangkan.

p/s : Gebu ni takde kena mengena dengan mat gebu yer....hihi!



Have a nice day! :)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...