Just Klik!

Sunday, October 16, 2016

Rendang Ayam Pencen Pedas Special

Rendang ni masak hujung minggu lepas tapi nak mengupdate masakan ni kat blog bercinta sangat... malas yang amat sangat rasanya. Bukannya sibuk setahap mana pun.... Suri rumah macam aku ni sibuk tu tetap ada, tinggal dengan malas dan rajin jer...!

Rendang ayam ni aku masak rendang stail rembau. Pedas memang menyengat la. Aku guna ayam pencen sebab ayam ni paling sesuai untuk masak rendang ni. Rendang Rembau ni memerlukan masa yang lama untuk merenih agar kepedasan cili yang banyak tu menerbitkan aroma kelazatan yang menyaingi kepedasan cii tu. So, dah tak terasa pedas lagi.... 

Ayam pencen ni keras dia punya isi dan tulang2nya. Tak mudah hancur bila dikacau berterusan dengan jangkamasa yang lama. Untuk seekor ayam ni ambil masa lebih kurang 3 jam untuk merenih dan mengacaunya sehingga kering.

Jenuh jugak la proses memasaknya dan memang penat sikit la.... Tapi melihat suami dengan anak berselera makan dan siap puji dan bagi kredit 5 bintang, terasa bahagianya. Hmmm... aku dah pass masak lauk nismilan dah... hihi!


Bahan :
1 ekor ayam pencen
4 cawan santan pekat
1 helai kunyit (di koyak)
1 helai daun kunyit (di hiris halus)
4 btg serai (di titik)
1/2 bungkus serbuk kari daging - lagi bagus kalau guna rempah asli yg beli kt kedai di pekan rembau
1 btg kulit kayu manis
3 kuntum bunga lawang
3 keping asam keping - rendang asal rembau x letak so kalau x letak pun boleh
1 sudu teh gula - jika suka
garam secukup rasa
semangkuk air
(Boleh ditambah ikut keperluan)

Bahan Kisar:
8 biji bawang merah
6 ulas bawang putih
3 btg serai
3 inci halia
1 inci kunyit hidup
1 inci lengkuas
20 tangkai cili kering & 3 sudu besar ciling giling
20 biji cili api
1 sudu teh jintan manis & jintan putih dan biji ketumbar

Cara Membuat:
Ayam di potong kecil2. Masukkan ayam, bahan kisar, serbuk kari, serai titik, daun kunyit, kulit kayu manis, bunga lawang dan semangkuk air. Kacau sampai hampir kering.

Selepas tu masukkan santan dan asam keping serta garam dan gula.Masak hingga ayam lembut dan kuahnya kering.

Jika daging ayam belum lembut masukkan secawan air lagi dan kacau sampai kering. Sedia di hidangkan ..... Makan dengan nasi putih, pulut atau lemang...... sedap!


p/s : Tahap kepedasan ikut selera sendiri yer. Resepi ni memang power kepedasannya. So, siapa tak nak pedas adjust sendiri....!



Have a nice day! :)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...