Just Klik!

Sunday, October 9, 2016

Sawi Dan Cendawan Stail Masakan China

Hari ni nak update cerita tentang masakan sayur yang sangat simple. Resepi ni aku dapat dari buku masakan china. Anak2 dan hubby suka sangat bila aku masak sawi stail macam ni. Semangkuk besar boleh habis sekali makan tengahari. Bila aku masak goreng sayur stail biasa.... kurang diorang nak layan. 

Resepi sayur ni pada asalnya sebenarnya sangat complicated. Sayur sawi ni perlu dicelur dalam air yang dah di letak sedikit minyak masak. Cendawan pun sama. Lepas tu disusun cantik di dalam pinggan. Kuahnya perlu dibuat dengan air rebusan daging. Ada di letak sedikit minyak bijan juga tapi tak letak pun takde hal punya.

Di ubah dan di olah ikut cara sendiri. Sayur sawi tu dalam resepi, digunakan sawi yang kecik saja dan cendawan pula cendawan yang macam straw tu. Tapi aku guna sawi yang biasa dan cendawan guna cendawan tiram biasa. Aku dah pernah cuba sayur kobis panjang... juga cendawan kering yang hitam tu. Boleh saja... tak lari kesedapannya.

Air rebusan daging tu aku ganti dengan sedikit kiub ayam. Dan aku masak terus sekali harung dalam periuk. Lepas tu tuang dalam mangkuk. Terus hidang. Takdenya nak susun2 bagai. Pernah buat susun2 dulu. Tapi dah malas dah. Lainkali nanti kalau jemput saudara mara datang makan ke rumah buat masakan ni, bolehlah hidang sayur ni dan susun cecantik.

Resepi?..... jommmmm!


Bahan2 :

3-4 pokok sawi
5-6 tangkai cendawan
2-3 hiris halia
1 sudu besar sos tiram
1 sudu teh serbuk lada hitam
1/6 dari seketul kiub ayam
1 sudu teh minyak bijan - kalau takde tak apa
1/4 cawan air
Minyak masak secukupnya.
Garam dan gula secukup rasa.
Bahan pemekat - 2 sudu besar air campur 1sudu besar tepung jagung

Cara : 
Sawi di patah2kan ikut suka. Cendawan di siat2 sahaja. Halia dihiris memanjang. Tumis halia sehingga hampir kekuningan. Masukkan lada hitam, sos tiram, kiub ayam, minyak bijan dan air. Kalau nak lebih kuah, boleh tambah air lagi. 

Masukkan sawi dan cendawan. Masukkan juga bahan pemekat. Perasakan dengan garam dan gula secukup rasa. Sayur dah cukup masak bolehlah di angkat dan dihidangkan. 


p/s : Suka hati kita la nak  buat cara apa pun... janji sedap kat tekak kita sendiri.... kan!



Have a nice day! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...