Just Klik!

Saturday, November 5, 2016

Kuih Nona Manis

Terajin la pulak....  Ini kuih yang aku buat 2 hari lepas. Buat pun sebab di minta dek anak. Ada sekali tu dia bercerita ada kuih yang sedap jual kat sekolah. Lusanya siap bawa balik tunjuk kat aku... Nak suruh aku buatkan le tu..... Boleh makan puas2. Beli 50 sen sebiii.... uihhh!

Itulah yang aku merajinkan diri membuatnya. Memanglah sedap. Penuh dengan rasa manis dan berlemak. Saling tak tumpah sama dengan kuih tepung talam. Cuma dibuat dalam acuan kecil. Lagi bagus, tak perlu dipotong2. Tapi memang renyah membuatnya. Memerlukan tahap kerajinan yang tinggi jugak la...

Dah siap.. sekejap jer dah dihabiskan. Suka anak2 dan en. somi makan. Aku rasa seketul  dua ketul jer. Tak tergamak nak makan banyak2... hmmm! Resepi google jer.... dari blog azlitamasammanis.com


Bahan A

1 biji telur
1/2 cawan gula halus
1/2 cawan santan ~ campur air  jadikan 1 cawan
1 cawan tepung gandum

Pukul telur hingga kembang. Masukkan telur dalam blender sahaja dan putar. Dalam bekas lain, satukan gula, tepung gandum dan santan, kacau rata. Tuangkan atau campurkan dengan telur dan pukul atau kacau rata. Bila dah siap ketepikan

Bahan B

1/2 cawan santan pekat
1/2 cawan air pandan ~ ambil 5 helai daun pandan dan kisar bersama 1/2 cawan air. Kemudian tapis
1/4 cawan gula halus
1/4 cawan tepung jagung
secubit garam
sedikit pewarna hijau apple
sedikit emalco pandan (optional)

Ambil 5 helai daun pandan yang sederhana besar dan kisar dalam blender bersama 1/2 cawan air. Kemudian tapis. Satukan air pandan dan santan. Kemudan campurkan dengan gula, tepung jagung, secubit garam, emulco pandan ( optional ) dan sedikit pewarna hijau apple jika warna hijau pandan kurang menyerlah. Kacau sampai rata dan tidak berbintil-bintil. Kemudian masak dengan api sederhana hingga ia meletup-letup, kilat dan sedikit pekat

* Satukan Adunan bahan A dan juga adunan bahan B Kacau rata sehingga ia menjadi adunan yang pekat dan licin.Ketepikan dahulu sementara kita sediakan adunan putih.

Bahan C

1/2 cawan santan pekat  campur sedikit air untuk dapatkan 1 cawan
1 sudu besar tepung gandum
1 sudu besar gula
1/2 sudu teh garam

Satukan semua bahan C, kemuadian masak atas api sederhana sambil sentiasa di kacau hingga ia pekat. Tunggu dia suam sikit dan masukkan dalam piping bag atau bag plastik ( bahagian hujung bag plastik )

Sementara itu kita panaskan dahulu kukusan hingga airnya mendidih. Balut tutup kukusan dengan kain supaya air pada tutup kukusan tidak menitis pada kuih. Sediakan acuan lompang yang kecil, oleskan acuan lompang dengan minyak jagung. Tuangkan adunan hijau dalam acuan lompang hingga 3/4 cawan acuan lompang 

Kemudian paipkan adunan putih di tengah-tengah adunan hijau hingga adunan naik penuh cawan lompang Susun dalam kukusan. Kukus selama 7 ~ 10 minit. Angkat dan biarkan sejuk sebelum di keluarkan. Sedia di hidangkan untuk minum petang.


p/s : Guna santan kotak jer. Daun pandan pun tak ada. Bubuh sikit esen pandan. Boleh la, cantik juga kejadiannnya...



Have a nice day! :)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...