Breaking

Friday, November 11, 2016

Nasi Goreng Sambal Tumis Dengan Kacang Panjang

Juadah nasi goreng ni aku buat hari minggu yang lalu. Menyediakan masakan untuk keluarga ni kena kreatif dengan bahan2 yang ada dan tersedia di dapur. Pagi2 minggu terasa nak berehat dan duduk2 bersantai dan berbual dengan anak2 je. So, buat hidangan yang ringkas2  makan pagi dan tengahari lepas tu bolehlah mengadap tv dan bergurau senda bersama anak2.

Anak2 semua ada dirumah. Jadi tak nak berlama2 di dapur. Dah petang sikit baru masuk dapur untuk makan makan malam pulak. Dah selalu sangat update masak nasi goreng ini kat blog. Dah puluh2 resepi nasi goreng dah kot. Asas masak nasi goreng ni sama jer. Cuma olahan bahan2 iringan yant lain2. Dan rencah2 nasi goreng tu kena sepadan dengan jumlah nasi. 

Ini resepi ringkas je... gabungan sambal tumis dengan nasi gitu. Lihat je lah resepi mudah yang dah terbiasa ni... hihi!


Bahan2 :

4 cawan nasi
5 batang kacang panjang
Segenggam ikan bilis
3 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1 biji bawang besar
2 sudu besar cili giling
1/2 cawan air asam jawa @1 sudu makan pes asam jawa +1/2 cawan air
2 biji telur
Garam dan gula secukup rasa
Kicap secukup rasa
Minyak masak secukupnya

Cara :

Ikan bilis digoreng garing dan ketepikan. Kacang panjang di potong2. Bawang merah dan bawang putih di cincang halus. Bawang besar di hiris. Tumis bawang2 yang dicincang. Dah naik bau dan kekuningan, masukkan cili giling.

Dah agak garing cili giling tu, masukkan air asam jawa dan bawang besar. Taruh sedikit garam dan gula. Kacau lagi sehingga pecah minyak dan hampir kering masukkan kacang panjang. Bila kacang panjang dah mula lembut, masukkan telur.

Kacau lagi biar telur merata dan tidak berketul. Masukkan nasi, kacau cepat2 dan pecah2kan ketulan nasi di dalam kuali. Percik2kan kicap kedalam nasi goreng ikut kesesuaian warna dan rasa sendiri. Perasakan dengan garam dan gula ikut selera sendiri. 

Akhir tabur ikan bilis goreng. Kacau2 rata. Bila semua bahan dah sebati dan merata bolehlah diangkat dan dihidangkan. 


p/s : Sesuailah untuk selera kami sekeluarga..... nyum nyum!


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...