Breaking

Sunday, December 4, 2016

Pajeri Nenas Power

Dah lama tak update blog ni. Bukannya tak masak. Dah nak penuh gambar masakan kat folder tapi kemalasan melanda melampau-lampau nampaknya. Masakan pun yang biasa-biasa sangat. Tak ada masakan baru dan resepi terkini. Tapi tak apalah. Resepi biasa-biasa tu kan trademark aku... hihi!

Hari ni update pajeri nenas. Anak-anak kata pajeri nenas aku tak sama dengan yang diorang makan di kedai. Pajeri aku lagi sedap kata anak-anak. Aku pun rasa semacam dengan gulai pajeri yang biasa jual kat kedai... pajeri nenas diorang tu ada perisa satu jenis rempah yang kuat tapi tak tau rempah apa.

Resepi ni seperti yang di masak oleh mak aku di kampung. Kiranya resepi turun temurun. Hampir tiap minggu aku mesti buat masakan ni. Kegemaran sekeluarga tu... peberet sangattt! Sedap wehhh!

Pajeri Nenas Power

Bahan-bahan :

1 biji nenas
2 biji bawang merah
1 ulas bawang putih
1 inci halia
2 sudu makan ikan bilis atau udang kering
1 paket kecil serbuk kari kari ikan
1 paket kecil kerisik
1 sudu makan cili giling
2 cawan santan
1/2 cawan air
Rempah ratus 4 sekawan ( kulit kayu manis, cengkih, buah pelaga dan bunga lawang)
Minyak masak secukupnya
Garam dan gula secukup rasa

Cara2 :

Nenas di buang kulit, di bersihkan dan dipotong-potong . Bawang merah, bawang putih, halia ditumbuk lumat. Tumbuk juga ikan bilis/udang kering separuh lumat. Tumiskan rempah ratus bersama bahan tumbuk. Bila dah wangi, masukkan cili giling. 

Masukkan pula serbuk kari dan air. Tumis sampai pecah minyak. Masukkan kerisik dan santan. Bila dah dah mendidih masukkan nenas. Perasakan dengan garam dan gula secukupnya. Bila dah agak nak kering kuahnya, bolehlah diangkat dan dihidangkan.

Pajeri Nenas Power

p/s :  Bila masak lauk ni kena masak nasi lebih, lauk iringan ikan masin goreng garing.... power!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...