Just Klik!

Monday, February 15, 2016

DONUT NESTUM

Tertarik dengan donut nestum yang dibuat kawan dalam group wassap..... Aku pun mulalah bercadang nak buat donut nestum ni. Berbulan2 jugalah berkira2 nak mencari kerajinan, kelmarin baru aku berjaya membuatnya.

Rasanya sama jer macam donut yang biasa... cuma ada bau nestum dan rasa nestum. Kalernya lebih gelap dari biasa. Dah pasti budak2 suka.... Nak buat pun taklah susah.  Dari resepi biasa, olah dan ganti separuh dari tepung dengan nestum. Itu jer. 


Bahan2 :

300g tepung
300g nestum
60g gula
60g marjerin
2 biji telur
10g mauripan (1 paket )
1st garam
Air secukupnya
Minyak masak  secukupnya
Gula halus/ gula icing untuk salut donut

Cara2 : 

Campurkan bersama tepung, nestum, gula, majerin, telur, mauripan dan garam. Masukkan air sedikit demi sedikit sehingga doh boleh dibentuk dan tak melekat di tangan. Rehatkan doh selama sekurang2nya 2 jam. 

Bila dah 2 jam, uli doh sekejap dan terap dengan acuan gegelang. Rehatkan doh yang telah diterap sekejap sekurang2nya 10 minit. Bolehlah digoreng terendam dalam minyak yang banyak sehingga warna kuning kecoklatan.  

Toskan sebentar, selepas tu gaulkan donut bersama gula halus. Bolehlah dihidangkan untuk minum petang.



p/s : Anak2 pasti suka bau dan rasanya yang sedap tu....!





Have a nice day! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...