Just Klik!

trendy.... beauty..... anggun.....!

Blog Santai-santai jerrrrrrrr..........!

Sunday, May 14, 2017

Peria Masak Taucu

Lauk sayur peria masak taucu peberet aku nih.... Walau ramai tak suka sayur peria ni, aku sangat suka dengan sayur. Pahit-pahit sedap macam petai, jering dan kerdas. Tapi peria ni tak ada berbau. Ada satu keluarga yang aku kenal tu... suka sungguh buat ulam cicah sambal belacan sayur ni. Tapi aku paling suka bila sayur ni buat peria masak taucu la... sedappp!!!

Peria Masak Taucu
Peria Masak Taucu

En. suami, setelah dapat tahu yang akku suka sayur ni... rajin pulak dia membeli. Dia bukan makan sangat pun. Tapi sejak aku rajin buat lauk sayur peria masak taucu ni, anak-anak dah ada yang boleh menerima dan memakannya. Baguslah macam tu. Peria ni antara sayur yang sangat berkhasiat tau...! Selain masak taucu aku biasa masak goreng bersama telur... sedap jugak. Nak resepi...? Jommm.....


Peria Masak Taucu


Bahan-bahan:

3 biji peria katak
2 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
2 hiris halia
4 biji cili api hijau
Sepeket taucu
1 sudu teh pes asam jawa
1 sudu teh kicap masin
Beberapa ekor ikan bilis
Garam dan gula secukup rasa
Minyak secukupnya
Air dalam 1/4 cawan lebih kurang

Cara-cara :

Peria di buang biji dan bahagian putih di dalamnya. di potong-potong dan di rendam dalam air garam sekurang-kurangnya 5 minit. Lagi lama lagi bagus untuk mengurangkan rasa pahit. Bawang merah, bawang putih dan halia dihiris halus. Cili api di belah tidak putus.Tak perlu buang tangkai. Ikan bilis di bersihkan.

Tumis bahan yang di hiris bersama cili api dan ikan bilis. Dah hampir kekuningan, masukkan taucu, Goreng sebentar, masukkan peria yang telah direndam tadi tetapi sebelum tu cuci bersih dari air garam. Masukkan sekali air, pes asam jawa dan kicap masin. Air tu ikut kesesuaian. Nak lebih kuah tambah lebih air. 

Biarkan masakan merenih sebentar, iaitu menutupnya dengan tudung periuk dalam 2 - 4 minit. Ini utuk membolehkan peria menjadi sedikit lembut. Selepas tu perasakan dengan gula dan garam. Sudah sesuai ikut rasa sendiri. Boleh tutup api dan di hidangkan. 

p/s : Oh yer... jika suka, boleh di tambahkan tomato yang di belah 4 - 6 dalam peria masak taucu ini sewaktu memasukkan perasa. Okey!


Have a nice day! :)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...