Just Klik!

Sunday, February 11, 2018

Resepi Ikan pekasam Yang Sedap

Hari ni aku nak bercerita tentang antara makanan\kampung yang lazat. Sekarang sukar nak cari orang jual ikan pekasam. Kalau ada pun mahal yang amat, tak padan dengan harganya tu Dahlah tak sedap dan tak sesuai dengan tekak aku. Ada kadang-kadang dapat beli ikan pekasam yang sedap tapi sesekali je aku jumpa. Penyelesaian terbaik aku buat sendiri. 

Resepi Ikan pekasam Yang Sedap 
Dah banyak kali aku buat sendiri ikan pekasam ni... Puas makan bersahur waktu bulan puasa ari tu.Tapi aku buat pakai ikan gelama jer. Biasanya di kampung orang buat pakai ikan sungai. Lagilah sedap ikan sungai seperti ikan loma, ikan sepat, ikan lampan dan banyak lagi ikan sungai yang boleh di buat pekasam. 

Manalah nak cari ikan sungai kat tempat aku ni. Kalau ada pun mahal. jadi aku pakai ikan yang paling senang dapat dan harga yang murah. Masa kecil dulu biasa tengok opah dan mak aku buat ikan pekasam ni. Masa tu ikan sungai memang banyak dan mudah dapat. Jadi, tak ada sebab aku tak tau buat. Senang sangat... !

Resepi Ikan pekasam Yang Sedap 


Ada dua cara buat ikan pekasam ni, Guna nasi dan beras goreng. Cuma guna nasi baunya busuk sikit. Lebih mudah buat cara yang guna beras goreng. Kalau guna nasi, ikan pekasam perlu di basuh waktu nak goreng tapi bila guna beras, tak perlu di basuh dan boleh makan serbuk beras tu.. sedappp! 

Bahan-bahan untuk membuat ikan pekasam ringkas saja. Cuma ikan, garam kasar, asam keping dan beras goreng yang di tumbuk. Biasanya saya buat macam ni... Bersihkan ikan, gaul dengan garam kasar. Susun ikan dalam bekas bersama asam keping. Pastikan asam keping kena pada ikan. Seeloknya masukkan juga cebisan asam keping dalam perut ikan.

Jumlah garam dan asam keping tu aku main agak saja. Dalam 5 ekor ikan gelama tu aku masukkan 2 sudu besar garam kasar dan 10 asam keping. Simpan semalaman dalam 24 jam untuk menjadikan ikan itu kecut dan kesing. Sementara tu buat beras goreng dengan cara sangai beras dalam kuali sehingga keperangan. Lepas tu tumbuk atau kisar separuh hancur. Simpan untuk langkah seterusnya.

Keesokan harinya selepas semalaman, keluarkan ikan kembali dan buang air yang terdapat dalam ikan yang di perap itu. Gaul ikan tadi dengan beras yang telah di goreng dan di kisar itu. Campurkan sekali dengan lebih kurang setengah sudu garam. Lepas tu susun kembali dalam bekas bersama dengan asam keping. Lupa nak beritahu, simpan di luar yer.. Bukan dalam peti ais.

Selepas seminggu, ikan pekasam dah boleh di goreng. Cara menggoreng iaitu dengan menggoreng bersama bawang merah dan cili api. Goreng dahulu ikan bersama beras hancur sekali dengan minyak yang cukup-cukup untuk mengoreng ikan tu. Bila ikan dah separuh masak, terbalikkan ikan dan ketepikan sedikit untuk menggoreng bawang dan cili api bersama. 

Kacau-kacau sedikit bawang dan cili api agar tidak hangit. Ikan boleh di balik-balikan dengan perlahan-lahan untuk menyesuaikan kegaringannya. Dah masak, boleh di angkat bersama minyaknya sekali. Sedap di makan bersama nasi panas yang di percik kicap. Tak perlu lauk lain dah....!

p/s: Teliur dah....  Terlazat dan tersedap rasanya lauk ni. Tapi jaga-jaga takut darah naik. Makan sikit2 je untuk merasa.. huhu!


Have a nice day! :)

7 comments:

Hans said...

sedap makan panas2 nih

Auni Sofea said...

Abah selalu buat ikan pekasam macam ni, anak dia tau makan je. Lepasni nak tunjuk skill buat depan abah la :)

Shikin Razali said...

Kecur rasanya, nampak sedap.. =)

شركة تاج said...


شركة التميز المثالي للخدمات المنزلية وتنظيف المنازل والشقق والفلل بالدمام والخبر والقطيف والجبيل
قسم خاص لتسليك المجاري بالضغط ومكافحة الحشرات وتنظيف للمجالس والسجاد والموكيت وتنظيف الخزانات
نقدم افضل الخدمات المنزلية بالمنطق الشرقية 0551844053

شركة تسليك مجاري بالدمام
شركة تنظيف منازل بالدمام
شركة مكافحة حشرات بالدمام
شركة تنظيف منازل بالجبيل
شركة مكافحة حشرات بالجبيل
شركة تنظيف سجاد بالجبيل
شركة تسليك مجاري بالخبر
شركة تنظيف منازل بالخبر
شركة تركيب وصيانة الكهرباء بالدمام والخبر
شركة المثالية للتنظيف بالجبيل

شركة تاج said...


شركة المثالية لمكافحة الحشرات بالدمام
شركة المثالية للتنظيف بالقطيف
شركة مكافحة حشرات بالخبر
شركة تسليك مجاري بالقطيف
شركة تنظيف منازل بالقطيف

شركة تاج said...


خدمات شركة ركن الامثل بالمنطقة الشرقيه 0502644550 وتقديم كافة الخدمات المنزلية

شركة كشف تسربات المياه بالاحساء
شركة المثالية للتنظيف بالدمام
شركة مكافحة حشرات بالجبيل
شركة تنظيف منازل بالجبيل
شركة تسليك مجارى بالخبر
شركة مكافحة حشرات بالخبر
شركة تسليك مجارى بالدمام
شركة مكافحة حشرات بالدمام
شركة تسليك مجارى بالقطيف
شركة مكافحة حشرات بالقطيف

شركة تاج said...


توفر الشركة لعملاؤها الكرام الكثير من خيارات و برامج عمليات تنظيف المنازل
شركة تنظيف منازل بالجبيل
وخبرتنا العملية و استطلاعنا الدائم لسوق خدمات تنظيف الشقق يؤكد لكم عملاؤنا الكرام انكم حتما ستجدون ما يناسب
احتياجاتكم ضمن شرائحنا المختلفة والمتعددة المصممة خصيصا لتلبى مختلف احتياجاتكم فى اعمال تنظيف المنازل بالجبيل
تنظيف المنازل بالقطيف انتشر بكثرة بين الناس لضمان الحصول على افضل اسعار تنظيف الشقق ذلك لأن شركات التنظيف لديها من
العمالة ما يكفي لأنجاز المهام فى اقل مدة زمنية، ايضاَ كل شركة تنظيف من المفروض ان يتوفر بها ماكينات تنظيف مخصصة فى
تنظيف الفلل و تنظيف القصور ونظافة المنازل وكل ماكينة تنظيف تقوم بمهام معينة يصعب على ربة المنزل القيام بها بمفردها
مثل تنظيف القماش و لهذا يفضل إسناد المهمة إلي افضل شركة تنظيف منازل بالقطيف شركة تاج الافضل دائما 0551844053
شركة تنظيف بالجبيل
شركة تنظيف سجاد بالجبيل
شركة تنظيف شقق بالجبيل
شركة تنظيف فلل بالجبيل


شركة تنظيف مجالس بالجبيل
شركة تنظيف منازل بالقطيف
شركة تنظيف مجالس بالقطيف
شركة تنظيف سجاد بالقطيف
شركة تنظيف شقق بالقطيف

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...