Just Klik!

Sunday, January 12, 2014

Tempoyak Ikan Patin...... menyelerakan, wa cakap luuuuu...!!!

Ha aaaaaa....... ambik kau. Dlm kata hari2 nk update blog.... penyudahnya sebulan lebih aku x updated. Sebenonye dah mcm2 hal jd kat aku n keluarga... Line wifi pun buat hal jugakkkk.

Ari ni walaupun sibuk jugak.... keyboard laptop buat hal dah berminggu ni..... ku gagahkan jugak beronline...!

Juadah masakan kali ni IKAN PATIN MASAK TEMPOYAK...... peberet aku ni.....hehe! Dah lupa bila aku masak...tp seingat aku  dlm seminggu tu 3 kali gak aku masak lauk ni. Makan sungguh2 waktu tu.... Dah puas hati ...... baru brenti. Tp yg lecehnye my hubby tak makan tempoyak.... Masak tempoyak ni senang tp jd kerja susah sebab kena masak lauk lain gak... !

Zassss....... layan!



Bahan:

1ekor ikan patin saiz sederhana
6 sudu besar  tempoyak
8 biji cili api
1 biji cili merah
1 cm isi kunyit
Air secukupnya
Garam dan gula secukup rasa

Cara2 :

Ikan patin  dibersihkan. Jangan lupa rendam sebentar dengan air asam jawa untuk buang hanyir. Cili  api, cili merah dan  isi kunyit di tumbuk lumat. Masukkan dalam periuk dan gaulkan dengan ikan dan tempoyak. Masukkan air. Didihkan. Masukkan gula dan garam secukup rasa. Dah masak boleh diangkat.

Makan dengan nasi panas2 ......!!!!



p/s : Sedap woooo..... patutla mahe bila dh jd gulai!...hehe!


Have a nice day! :)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...