Just Klik!

Friday, January 24, 2014

Nasi Ulam Daun-daun Kayu

Jarang2 aku updated bog skrg ni.... Wifi  buat hal... laptop pun sama, apa yg nk di buat jadi serba x kena. Haisssssh.... nyampah aku. sebenarnya banyak dh gambar masakan dlm folder.... cuma xde mood n xde masa je nk disiarkan di sini... Apa tidaknya.... serba x kena jelah....!

Ari ni dikuatkan semangat dan jiwa raga aku ni untuk menggodek2 komputer dan on internet.... itupun teethering dari hp je. Walaupun slow tp jauh dari ok bila guna  wifi  P1 aku tu yg signalnya asyik merah je... kekadang mcm nk ada tp hampehhhhh!! 

Okeylah.... kita layan juadah paparan kali ni......... Daun2 kayu utk buat nasi kerabu ni pemberian seorang kawan yg tinggal di Kuang, Selangor. Sangat teruja sekali bila dpt daun2 ni... terus terbayang nasi kerabu.... oppps nasi ulam, apasal la aku ni  selalu keliru nasi ulam ngan nasi kerabu....apa2pun perghhhh..! 


Bahan2 :

2 mangkuk nasi sejuk
3 ulas bawang merah - di mayang halus
1 batang serai - hiris halus
1" halia - hiris halus
1 sudu kecil lada hitam - ditumbuk
1/2  cawan kelapa putih - di sangai sehingga kuning
2-3 potong isi ikan kering (ikan ape2 jelah yg ada isi) - goreng & tumbuk
Garam secukup rasa
Ulam-ulaman ambilkan ambil pucuknya ( dihiris halus spt buat bunga rampai) Ulam-ulaman nya spt :
(Daun kunyit, daun cekur, pucuk sekentut, ulam raja, daun belalai gajah, pucuk mengkudu, pucuk gajus, pucuk tenggek burung dll - semua pucuk ulam yang boleh di makan semuanya boleh di bubuh)

Cara Membuatnya :

Campurkan semua bahan-bahan tersebut di atas semuanya, gaul rata sehingga sempurna dan bolehlah di hidangkan.

Inilah daun2 kayu yg dibubuh dlm nasi ulam ni....
# Ulamnya kalau terlalu banyak bila sudah di potong halus, jgn bubuh semuanya ...bubuh agak-agak je.....dikuatiri jika terlalu banyak nasi akan pahit.



p/s : Sedapnye..... tengahari ni makan nasi ulam kita. Berkhasiat gitu!


Have a nice day! :)

Tuesday, January 14, 2014

Sambal Udang Petai

Alahai.... agak susah nk menaip ni, Taip pun sebijik2 je... Keyboard laptop ni mcm terkunci.... Dah mcm2 cuba tp x boleh berfungsi. Kenalah guna keyboard tools dan taip satu persatu guna mouse.... Letih, tp apo nak dikato. Nanti nk antar servis bila hubby x sibuk ngan kerja dia....

Jarang aku masak lauk udang ni.... aku sebenarnya allergik dgn udang, tp dek hubby n anak2 nk makan aku buat jugaklah tp xlah selalu. Tp aku ni pantang jumpa, ngap jugak.... lepas tu cepat2 telan ubat alergik dgn ubat semput... hehe!

Ini resepi sendiri..... xde copyright mana2 pun.... resepi biasa yg dah sedia ada kt kepala otak aku ni...!



Bahan2 :

2 papan petai 
1/2 kg udang 
2 biji bawang merah
1 ulas bawang putih
2 biji bawang besar
3 sudu makan cili giling
1/2 sudu makan pes asam jawa
Sedikit minyak masak
Garam dan gula secukup rasa

Cara2 :

Petai dibersihkan dan dibelah sedikit. Udang dibersihkan dan dibuang kepalanya. Bawang merah dan bawang putih ditumbuk lumat. Bawang besar di mayang. 

Tumis bahan tumbuk dan petai. Bila dah kekuningan masukkan cili giling. Goreng sampai wangi. Masukkan pes asam jawa, bawang besar dan udang. Masukkan juga sedikit air. Tumis sampai pecah minyak. Perasakan dengan garam dan gula. 

Selepas tu bolehlah diangkat dan dihidangkan.



p/s : Sedap..... betul2 memikat selera!



Have a nice day! :)

Sunday, January 12, 2014

Tempoyak Ikan Patin...... menyelerakan, wa cakap luuuuu...!!!

Ha aaaaaa....... ambik kau. Dlm kata hari2 nk update blog.... penyudahnya sebulan lebih aku x updated. Sebenonye dah mcm2 hal jd kat aku n keluarga... Line wifi pun buat hal jugakkkk.

Ari ni walaupun sibuk jugak.... keyboard laptop buat hal dah berminggu ni..... ku gagahkan jugak beronline...!

Juadah masakan kali ni IKAN PATIN MASAK TEMPOYAK...... peberet aku ni.....hehe! Dah lupa bila aku masak...tp seingat aku  dlm seminggu tu 3 kali gak aku masak lauk ni. Makan sungguh2 waktu tu.... Dah puas hati ...... baru brenti. Tp yg lecehnye my hubby tak makan tempoyak.... Masak tempoyak ni senang tp jd kerja susah sebab kena masak lauk lain gak... !

Zassss....... layan!



Bahan:

1ekor ikan patin saiz sederhana
6 sudu besar  tempoyak
8 biji cili api
1 biji cili merah
1 cm isi kunyit
Air secukupnya
Garam dan gula secukup rasa

Cara2 :

Ikan patin  dibersihkan. Jangan lupa rendam sebentar dengan air asam jawa untuk buang hanyir. Cili  api, cili merah dan  isi kunyit di tumbuk lumat. Masukkan dalam periuk dan gaulkan dengan ikan dan tempoyak. Masukkan air. Didihkan. Masukkan gula dan garam secukup rasa. Dah masak boleh diangkat.

Makan dengan nasi panas2 ......!!!!



p/s : Sedap woooo..... patutla mahe bila dh jd gulai!...hehe!


Have a nice day! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...