Just Klik!

Tuesday, November 30, 2010

Tuan Tanah.......Melayu

Aku nk jadi tuan kt tanah aku sendiri..... sudah tentu. Aku ni bukan reti pasal politik....jauh sekali nk jadi ahli politik. Tapi aku tahu..... ini  tanahairku, tanah tumpah darahku... Tanah Melayu. Sama macam kt luar negara... England, tanah org2 English...Scotland..... tanah org2 Scottish, Ireland.... tanah org2 Irish. Macam tu jugalah kt sini.... ini adalah tanah  orang2 Melayu. Mereka2 tu yg nk berebut tanah  ngan kita sebenarnya ada tanah mereka sendiri. So.......Bumi bertuah ku ini xkan ku gadaikan demi mencapai cita2 politik orang yang entah apa2 tu. Kalau diorang2  tu xnk jadi tuan... buang aje nama bergelar kt depan nama masing2... tukar je dengan pangilan si A ke, si B ke atau lain2. 

Aku xkisah siapa je yang jadi ketua pada tanahair ini.... janji ia mesti seorang Melayu Islam yang mendokong panji2 bangsa dan agama dengan penuh tangungjawab dan memiliki iltizam yang tinggi. Sesiapa saja yang tinggal di tanahair ini mestilah menghormati agama rasmi  tanahairku ini. Aku tengok skrg ni suka2 je orang dari agama lain menggunakan hadis dan alquran dalam ucapan dan percakapannya. Ini menunjukkan mereka dah x menghormati kita.... itulah kita.... terlalu memberi ruang dan luang hingga kita dah x dihormati lagi di tanahair kita sendiri. So ingatlah... jadilah bangsa dan umat Islam yang bermaruah... biar dihormati orang. kalau tidak inilah natijahnya.

Aku mengimpikan sebuah negara Islam yang mengamalkan cara hidup  Islam dan undang-undang Islam yang diguna pakai oleh seluruh rakyat tanpa prejudis dan diterima oleh semua yang menghuni tanahair ini. Setiap bangsa dan agama di tanahair ini menerima dengan hati yang terbuka... barulah best. Bukannya seperti sekarang.... iaitu cuba mengkucarkacirkan apa je yang sedia ada...  Seeloknya adalah penambahbaikan....

Zaman  dah berubah..... zaman skrg adalah zaman anak2 mmberontak, x mendengar kata ibu bapa. Begitu jugalah zaman ni orang suka memberontak dan membangkang apa aje tanpa berfikir dengan waras. Tapi kita ni kalau nk jadi pembangkang pun janganlah perkara yang betul pun nk dibangkang. Kenalah fikir dulu.....atau lu fikirlah sendiri.....!!!!

Itu ajelah..... xmau ckp lebih2 lagilah.....:P

Have a nice day! :)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...