Breaking

Friday, May 18, 2012

Kari Daging Tetel Campur Kentang


Dah lama x updated ni..... dah lebih setengah bulan. Ntah kenapa mood xde nk ngadap komputer ni... Ari ni cuba jugak merajinkan diri ..... Kesian blog tinggal ni.. Dah bersawang bagai nampaknya tu!!

Masak pun sebenonya aku xde mood jugakkkkkkkkkkk!!! hehe..! Takat masak lauk utk keluarga je. Lama aku x masak kuih atau yg seumpama dgnnya. Masa pun amat terhad. Nk pergi supermarket... aku memang x sempat... so bilanya aku nk beli brg2 M hubby bukanya tau nk beli  barang selain yg asasi tu je.

Buzy sesangat..... sebab aku dah niaga banyak tempat.... hampir tiap hari plak tu. Tulah pasal.... Kalau dirumah kena packing barang2 plak. So mana ada masa terluang...!!!

Apapun aku nak share je kt sini juadah tengahari aku ni..... dah itu je yg ada!



Bahan2 :


500gm daging tetel- dipotong kecil; 
3 biji kentang - di buang kulit dipotong 
2 biji bawang merah 
1 ulas bawang putih 
1 cm halia 
2 sudu makan cili giling 
1 pkt kecil serbuk kari daging 
1 sudu teh pes asam jawa
200 ml santan kotak
3 cawan air
gula dan garam secukup rasa
sedikit rempah tumis - kulit kayu manis, bunga lawang, cengkih dan buah pelaga

Cara :

Bawang merah, bawang putih ditumbuk lumat. Tumiskan.. Bila dah kekuningan masukkan cili giling. Tumis sampai agak garing. Masukkan pes asam jawa dan sedikit air. 

Masukkan serbuk kari ayam sekali. Tumis bahan2 sampai garing. Lepas tu masukkan daging dan secawan air, renihkan sehingga daging tetel benar2 empuk.Masukkan kentang. 

Lepas tu masukkan santan Biarkan mendidih dan sehingga kentang empuk. Jangan lupa perasakan dengan garam dan gula secukup rasa. Dah siap bolehlah diangkat.


p/s : Opps! kalau yg x tau tu daging tetel adalah daging campur lemak2 skali. Dlm kari ni aku tambah tomato dan cili merah sekali.... sedap! 



1 comment:

Unknown said...

adduuuhhh...sedapnye nampak...first time saya view page akk ni..kena selalu view ni..resipi sedap2.. :)
~do follow my blog,i'm new:)~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...