Breaking

Tuesday, August 20, 2019

Resepi Laksa Berkuah Sardin Dalam Sos Tomato

Biasanya ramai orang buat laksa guna ikan segar yang beli di pasar. Kali ini di sebabkan en. suami kata ikan sekarang mahal dan tak berbaloi nak di beli. Jadi nak buat laksa, guna ikan sardin dalam sos tomato @ tin tu ajelah. Tak jauh beza resepi laksa biasa dengan resepi laksa berkuah sardin dalam sos tomato ini. Cuma cara buat laksa berkuah sardin ni dah jadi senang sikit. Iaitu tak payah nak siang ikan, cuci dan rebus. Juga tak perlu buang tulang dan kisar lagi. Senangkan... ?

Resepi Laksa Berkuah Sardin Dalam Sos Tomato
Rasa tak jauh berbeza, cuma perlu keluarkan sos yang ada sekali dalam tin tu. Maksudnya tak pakai sos tu untuk buat kuah laksa ni. Tak perlulah basuh ikan tu cuma keluarkannya saja. Lagi satu ikan sardin dalam sos tomato ni hanyir lebih sikit. Jadi lebihkan bubuh asam keping untuk mengurangkan rasa hanyir dan menyedapkan kuah laksa. Mari kita lihat cara-cara yang mudah membuat kuah laksa ini.... huhu!






Resepi Laksa Berkuah Sardin Dalam Sos Tomato


Bahan-bahan: 

2 paket laksa 
1 tin besar sardin
4 biji bawang merah 
12 biji cili api 
2 sudu besar cili giling 
Seketul belacan (sebesar ibu jari)
secekak daun kesum 
8 keping asam keping (ikut masam yang di kehendaki)
5 cawan air 
Garam dan gula secukup rasa 

Bahan iringan:
3 biji telur rebus 
3 biji cili api 
1 biji cili merah
3 biji limau kasturi 
Sedikit timun dan bawang besar

Cara-cara : 

Laksa di celur sebentar sekiranya menggunakan laksa yang lembut. Sekiranya menggunakan laksa kering, laksa perlu di rebus sehingga lembut. Barulah boleh di keluarkan dan di makan bersama kuah laksa. Untuk memudahkan dan cepat, belilah laksa biasa yang biasanya di jual di pasar basah. Di pasaraya pun ada di jual di kawasan barangan basah.

Ikan sardin diasingkan dari sosnya, di kisar bersama secawan air. Bawang merah cili api, cili giling, dan belacan di kisar bersama sehingga lumat. Masukkan bahan kisar kedalam periuk dan didihkan. Masukkan sekali air dan semua bahan-bahan untuk buat kuah. Perasakan dengan garam dan gula.

Apabila nak di hidangkan, masukkan laksa ke dalam pinggan. Sendukkan kuah secukupnya untuk menenggelamkan laksa. Di makan bersama separuh telur rebus, hirisan cili api dan cili merah, hirisan timun, hirisan bawang besar dan sehiris limau kasturi yang di perah jusnya ke atas laksa. Fuh.... sedap wa cakap lu!!! Kerja pun senang dan cepat, dah siap. 

Nak lihat resepi lagi dalam blog ni... boleh klik SINI

p/s: Anak-anak suka makan laksa.. tak toleh kiri kanan dah... :)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...