Breaking

Wednesday, September 11, 2019

Resepi Sup Tulang Daging Korban, Tak Payah Susah Dan Renyah, PC @ Periuk Ajaib Kan Ada...

Pada hari raya Aidiladha ritu... sehari sebelum raya aku dah siap masak nasi impit, kuah kacang dan rendang daging campur hati dan paru. Itulah hidangan raya kami sekeluarga. Buat banyak juga... rasanya lebih dari kebiasaan. Tapi, menjelang tengahari dah hampir selesai juadah semua tu. Jadi, tengahari raya tu sebelum jumaat, en suami bawa daging korban dari surau. Selain daging korban ada juga satu plastik tulang.

Sup Tulang Daging Korban, Tak Payah Susah Dan Renyah, PC @ Periuk Ajaib Kan Ada...
Sup Tulang Daging Korban, Tak Payah Susah Dan Renyah, PC @ Periuk Ajaib Kan Ada... 

Apa lagi setelah berfikir sekejap, aku nak buat sup ajelah. kalau nak buat rendang mana nak cari kelapa atau santan segar. Apatah lagi bahan-bahan yang lain. Bahan dan rempah-rempah buat sup semuanya dah ada tersedia. Yang tak ada cuma daun sup ajelah. Tak apa lah.... Janji menjadi dan boleh di makan.






Buat sup ni bukannya susah... main campak-campak je bahan. Kalau masak secara biasa nak merebus tu makan masa 3 - 4 jam juga untuk melembutkan daging dan menanggalkan isi daging dari tulangnya. Tapi, PC philips tu kan ada. Gunakan ajelah... Tak payah susah, renyah, cepat dan pantas sahaja memasak sup tulang ni 30 minit dah tersedia. Mana-mana PC pun boleh guna juga sama je fungsinya. Jomlah aku letak resepi kat bawah ni...

Resepi Sup Tulang Daging Korban, Tak Payah Susah Dan Renyah, PC @ Periuk Ajaib Kan Ada... 


Bahan-bahan:

5 ketul tulang daging korban
5 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci halia
3 biji kentang 
1 paket sup bunjut
2 sudu besar rempah sup
I batang kulit kayu manis
2 kuntum bunga lawang
4 kuntum bunga cengkih
3 biji buah pelaga
Air secukupnya
Minyak untuk menumis
Garam dan gula secukup rasa
Daun sup dan bawang goreng (jika ada)

Cara-cara: 

Tulang daging di bersihkan. Kentang di buang kulit dan di belah empat atau enam. Bawang merah, bawang putih dan halia di hiris halus. Boleh juga di tumbuk tapi kali ni hiris je. Tumiskan bahan hiris bersama kulit kayu manis, bunga lawang, bunga cengkih dan buah pelaga sehingga bahan hiris kekuningan. 

Selepas tu masukkan rempah sup bersama sedikit air. Kacau sehingga hampir garing. Selepas tu masukkan tulang daging. Kacau sebati. Masukkan pula air secukupnya. Ikut kehendak sendiri nak banyak mana air tu tapi pastikan air meliputi seluruh tulang daging tu.

Masak Sup Tulang Daging Korban, Tak Payah Susah Dan Renyah, PC @ Periuk Ajaib Kan Ada...
Masak Sup Tulang Daging Korban, Tak Payah Susah Dan Renyah, PC @ Periuk Ajaib Kan Ada... 

Selepas tu, bolehlah di tutup dan gunakan fungsi pressure untuk daging selama 30 minit. Oh yer, tadi waktu menumis gunakan fungsi stir fry. Selepas 30 minit, buka penutup baru masukkan kentang dan perisakan dengan garam dan gula secukup rasa. Gunakan fungsi pressure kembali selama 3 minit untuk melembutkan kentang. 

Selepas tu, boleh lah di hidangkan sup tulang untuk di nikmati. Jika ada daun sup dan bawang goreng bolehlah di tabur atas. Kalau tak ada, makan ajelah... hihi! Prosess memask dalam masa 30 - 40 minit dah siap apabila menggunakan pressure cooker. Daging pun lembut sangat untuk di kunyah. Kalau cara biasa makan masa 3 - 4 jam untuk siap.

Berselera sungguh kami sekeluarga makan tengahari tu berlaukkan sup daging korban. Menjelang malam sup pun dah licin seperiuk. Memang sedap sup daging korban yang betul-betul segar baru di sembelih. Terasa sangat kesegaran dan kemanisannya. Nak rasa macam ni lagi , tunggu raya tahun depan pula lah.... 

Oh yer... kalau nak tengok resepi lagi di blog ni.... klik SINI

p/s : Kenangan masakan sup yang sedap menjilat jari gittew!... :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...