Just Klik!

Saturday, March 23, 2013

Pizza Sardin

Kengkadang tu pening gak nk memuaskan hati anak2.... Kawan2nya cerita gi keluar makan pizza... dia nk gak. Hubby plak jenis org lama.... makanan spesis macam ni dia tak suka.. n then dia xkan nk pegi beli pun.

Aku fikir buat ajelah.... aku pun carilah resepi yg mudah2 untuk buat sendiri. Aku buat ikut citarasa dan budget yang murah je... janji anak2 puashati... x mintak beli lagi dah. Resepi doh aku ambil dari blog Nannie Kuzaifah... ada mcm2 jenis pizza kt blog tu ...toppingnyer aku create sendiri...!

Dah masak.... aku tengok elok sangat kejadiannye... anak2 pun suka, siap kata 'mummy kena buat selalu ni....hehe'  sedappppppppppppp!!!!!

'Boleh je.... haha! So, layannnnnnnnnnn!!!



Bahan2 : 

Doh
250 gm tepung gandum
140ml air suam
1 paket mauripan
1 sk gula
1/2sk garam
1sb marjerin
Sedikit oregano
Cara :

Bancuh yis dan gula dengan 3 sudu air suam , kacau rata dan tunggu berbuih. Lepas tu masukkan semua bahan dalam bekas...Gaul guna mixer. Kalau ada BM lagi bagus...senang kerja. Bila bahan doh bergaul, uli hingga tidak melekat di tangan dan masukkan dalam plastik dan golek2kan ia selama 5 - 8 minit. Kalau doh melekat... taruh tepung cukup2 bagi ia tak melekit.

Keluarkan dan uli seketika. Masukkan dalam bekas bertutup dan biarkan selama 40 minit. Apabila kembang tumbuk adunan untuk mengeluarkan angin. 

Canailah adunan tersebut dan diletakan dalam dulang pizza atau bekas yang sesuai yang telah disapu dengan sedikit marjerin. Biarkan seketika selama 40 minit. 


Topping
1 tin kecil sardin
2 sudu besar sos cili
1 biji bawang besar
1 biji cili merah
2 biji limau kasturi
1 cawan parutan kobis dan carot
5 keping keju kraft

Cara :
Sardin diasingkan dari sosnya. Campurkan sardin dengan bawang besar yang dipotong dadu, cili merah yang dihiris dan air limau kasturi dan hancurkan. Sos cili dicampurkan dengan  oregano dan sos dari sardin tadi. Sapukan keatas adunan pizza. 

Letakkan pula campuran sardin yang telah dihancurkan. Taburkan dengan parutan kobis dan carot. Akhir sekali taburkan keju kraft yang telah dihiris halus.

Sebelum disapu topping cucuk-cucuk dahulu permukaan pizza dengan garfu bagi mengelak pizza ketika bakar mengelembung. Bakar pizza yang telah siap di topping selama 45 minit dengan suhu 180C.


p/s : Buat asal boleh .... peralatan dan bahan2 pun terhad... jadi gak...emmm...sedap!!


Have a nice day! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...