Breaking

Saturday, March 16, 2013

Croissant Kismis

Ini dia kuih yang aku buat tuk minum petang semalam.... ikut kiranya kureng menjadilah sebab aku ni failed bab2 menguli tepung ni... leceh! Dek kerana nk merasa membuatnye aku cubalah jugak... lagipun resepi ni aku dok derhaka kiri dan kanan.... agak2nyer nilah yg dikata cerdik x boleh dikut... ye x?

Satu lagi sebab aku teringin nk buat macam ni sebab nk letak kismis banyak2.....ngabeskan kismis yg masih banyak dalam simpanan.... patutnyer crossant biasa org buat bentuk tanduk... modified jadi camgini plak.... apa salahnyer mencubakan... kita yang buat dan tenyeh dia...!!!

Gasaklah kalau ada yg nk komplen dan ngata... rugilah, dah penat2 aku buat kalau x share kat blog aku ni... Boleh jadi kenangan mengusik jiwa ni .... Anak2 plak ada yg kata okey je tp ada gak yg kata keras dan tawar ckit..!!!

Oh yer... aku buat setengah je dari adunan ni... itu pun dah rasa banyak...! then resepi ni aku godek dari my resepi. oleh s shamen tp dah aku derhakakan 100% hehe..!




Bahan2 :

500gm tepung gandum
90gm gula
350ml susu suam
340gm butter
15gm yeast
sedikit garam
telur untuk kilatkan croissant
tepung untuk dusting

#  kismis untuk inti kalau nak buat macam yg aku buat...!


Masukkan tepung, gula, garam, yeast & susu kedalam mixer, pukul selama 8-10 minit. Dah siap pukul, tabur2kan tepung sikit (dust), cantik2kan doh tu sikit & biarkan dia naik 2 kali ganda (1.5 - 2 jam). Seeloknya tutup dengan towel basah.

Sementara tunggu doh naik, kita siapkan butter. Letakkan butter di atas cling wrap & tutup dia atasnya dengan cling wrap. Penyekkan dengan tangan sikit, & lepas tu lenyekkan dengan roller pin. (jadikan dia bentuk 4 segi). Tak jadi 4 segi pun takper..Lepas tu simpan mentega tu dalam peti sejuk sekejap sementara tunggu doh naik. (jgn sampai terkeras sangat pulak mentega ni nanti, agak2..) butter ni saya lenyek panjang sangat..kalau u all buat, pendekkan sikit

Bila doh dah ready..kita canai doh supaya jadi 4 segi panjang. letakkan mentega di tengah doh & lipatkan doh tersebut (mcm kita lipat kain) supaya bertemu antara satu sama lain). Pasti kan doh cover kesemua butter yag kat dalam tuu.

Bila dah lipat, kita canai lagi sekali. Kali ni..pastikan lipatan yang bertemu mula2 tadi dalam posisi menegak (12 o'clock & 6 o'clock). Canai memanjang dan lipat lagi sekali. Balutkan dengan cling wrap dan simpan dalam peti sejuk selama 30 minit.

Keluarkan dari fridge, canai lagi mcm proses no 3, dan simpan lagi dalam fridge. Bila dah cukup 30 minit..keluarkan dan ulang lagi proses yang sama..dan kali ni..simpan overnite dalam fridge.

 Bila nak mula shaping..keluarkan dari fridge..dah belah dua doh seperti dalam gambar.

Canai nipis doh senipis 0.4 - 0.5 cm dalam bentuk 4 segi memanjang. Kemudian kemaskan bahagian tepi doh degan pisau. Potong doh seperti dalam gambar.

Gulung doh dari bawah ke atas, seperti dalam gambar. Ulang sehingga habis. Rehatkan untuk doh membesar 2 kali ganda. Sapukan telur di atasnya dan bakar (15 minis - 190C).

* Resepi ni banyak guna tepung utk dusting, specially masa nak canai. Make sure kita brush away the dusting before kita kita chill it dalam fridge.



p/s : Part yang akhir tu aku bentang doh, tabur kismis, gulung dan potong2. Rehatkan kejap... sapu kuning telur dan bakar. Banyak yg aku x ikut step dlm adunan ni... doh pun x rehat semlman dlm fridge, adalah rehat dlm 3 jam je... ! Agaknyer tu le sebabnyer.... 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...