Just Klik!

Saturday, August 31, 2013

Mee Kuning Dan Sup Daging

Xnak cakap banyak2 sebab tengah tension.... air xde kt umah! Mood sungguh boring sebab banyak perkara x boleh buat...  memasak apatah lg... lebih2 lg bab mencuci diri....

So... teruskan dengan juadah aku ni... senang jer.... buat sup... sediakan mee.!


Bahan2 :


1 paket mee kuning 
- di celur dgn air panas sebentar dan tapis.
1 cawan daging hiris
1/2  paket kek ikan
2 pokok sawi
1/2 batang carot
1 ketul kecil bunga kobis
2 biji bawang merah
1 ulas bawang putih
1 inci halia
1 pokok daun sup
1 pokok daun bawang
1 paket sup bunjut
1 ketul kiub ayam
1 sudu  teh serbuk lada hitam
Sedikit kulit kayu manis, buah pelaga, 
bunga cengkih dan bunga lawang
Air sebanyak mana yang disukai
Minyak masak secukupnya
Garam dan gula secukup rasa.

Cara2 :

Rebus daging sehingga lembut. Kek ikan dihiris nipis, sawi, bunga kobis, daun sup, daun bawang dan carot di di potong2. Bawang merah, bawang putih dan halia di tumbuk lumat. Panaskan minyak masak. Tumiskan kulit kayu manis, buah pelaga, bunga cengkih dan bunga lawang bersama bahan tumbuk.

Bila dah kekuningan, masukkan kedalam periuk rebusan daging. Masukkan sekali sup bunjut, kiub ayam dan serbuk lada hitam. Renehkan sekejap, tambahkan air lagi jika perlu. Masukkan kek ikan, bunga kobis, dan carot. 

Didihkan seketika. Masukkan sawi . Perasakan dengan garam dan gula. Bila sawi agak2 nak layu masukkan daun bawang dan daun sup. Lepas tu bolehlah terus diangkat. Siap sedia untuk dimakan bersama mee yg telah dicelur. Sedap di makan dengan sambal kicap.




p/s : Sedap dan bervariasi lah jugak... bila dah jemu makan nasi!



Have a nice day! :)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...