Just Klik!

trendy.... beauty..... anggun.....!

Blog Santai-santai jerrrrrrrr..........!

Sunday, May 3, 2015

KUIH ROS a.k.a KUIH LOYANG

Kelmarin petang, tetiba je aku teringin nak makan kuih rangup2, manis gitu.... So, belek2... fikir2 sesuatu. Tengok2 apa yang ada kat dapur tuh.... Hmm, tengok tepung beras ada.. santan kotak pun ada sekotak... 

So, sekonyong2 tu jugak ku bancuh tepung dengan santan tuh...... Maka jadilah kuih ni yang tak secantik mana nih. Tapi sedap jugaklah buat krup krap masa tengok tv bebearapa har nih...

Tak larat nak membebel panjang... penat berdiri lama kat depan kuali tak hilang lagi... kita tengok gambar dan resepi..


Bahan-bahan:-

1kg tepung beras
4 biji telur
3 cawan gula
1 kotak santan (200ml)
Air secukupnya
Minyak untuk menggoreng

Cara Membuat:-

Telur dipukul - bagi kuning dan putih campur sekata. Masukkan telur, gula ke dalam tepung. Masukkan santan.dan air.gaulkan semuanya .. 

Mula-mula tepung akan berketul sedikit..kacau jer sampai tak berketul dan gula dah tak terasa di tangan...jangan terlampau pekat dan jgn terlampau cair...

Tapiskan tepung, Panaskan minyak dan acuan. Bila minyak dan acu sudah cukup panas...mula lah menggoreng..

Bila nak menggoreng...dan tepung dah lekat di acu...jgn terus letak di atas kuali...biar dipegang dulu...dalam 20 sec dipegang, baru letakkan di atas kuali...kalau terus letak...klu tepung agak cair...akan berlubang..

Biarkan dalam acu sampai dah boleh jadi bentuk bunga...kalau cepat sangat keluarkan dari acu...nanti tak cantik. 

Sesetengah kuih akan berminyak...kalau berminyak...tepung tu dah cair sangat...klu ada tepung beras lg...masukkan sedikit...klu tak ada..terpaksa la tos kan minyak...

Biasanya guna tisu utk dapur tu....tisu tu cepat serap minyak...letak tisu atas n bawah kuih. Guna lidi sate tuk membalik dan mengangkat kuih...lagi senang...



p/s : Hmm ok la... boleh2 jer!



Have a nice day! :)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...