Just Klik!

Tuesday, September 8, 2015

Sambal Udang Petai Dan Kesedapannya.....

Udang dan petai memang serasi  bersama bila digandingkan.... Buat sambal atau masak lemak cili api memang terangkat dan menggecurkan air liur. Hari ni nak cerita tentang masakan aku nih... Dah selalu masak juadah tengahari lauk nih....

Resepi senang jer.... buat macam biasa  tapi ada tips2 yang aku nak kongsi untuk menjadikan lauk ni lagi tambah sedap.... Tentulah sambalnya yang terasa segala bahan2nya...


Bahan2 :

2 papan petai 
1/2 kg udang 
2 biji bawang merah
1 ulas bawang putih
2 biji bawang besar
3 sudu makan cili giling
1/2 sudu makan pes asam jawa
Sedikit minyak masak
Garam dan gula secukup rasa

Cara2 :

Petai dibersihkan dan dibelah sedikit. Udang dibersihkan dan dibuang kepalanya. Udang boleh juga digoreng sebentar. Sebelum tu gaul dengan garam dan kunyit. Bawang merah dan bawang putih ditumbuk lumat. Bawang besar di mayang. 

Tumis bahan tumbuk dan petai. Bila dah kekuningan masukkan cili giling. Goreng sampai wangi. Masukkan pes asam jawa, bawang besar dan udang. Masukkan juga sedikit air. Tumis sampai pecah minyak. Perasakan dengan garam dan gula. 

Selepas tu bolehlah diangkat dan dihidangkan.


Tips untuk sambal yang sedap

1. Sambal direnih agak lama dengan api kecil sehingga berwarna gelap. Kalau masih warna kemerahan tu kengkadang baunya macam rumput baru dipotong. Walau bubuh  banyak cili, kepedasannya tak begitu terasa sebab dah digoreng lama... 
2. Gula di bubuh agak banyak sehingga terasa kemanisannya, tapi janganlah terlalu manis macam nak buat air pulak.
3. Bawang besar pun kalau boleh banyakkan sikit, baru la sedap..

p/s : Gerenti sedap.... gittew!


Have a nice day! :)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...