Just Klik!

Monday, August 22, 2016

Red Melon Cake ..... Kek Eksperimen....Hehe!


Tergerak hati nak makan kek. Kumpul bahan2 yang mana ada jer. Maka terjadilah kek ni. Adaptasi dari resepi kek buah. Disebabkan teringin juga nak makan kek red velvet.... aku warnakan merah. Ada sebekas chocolate rice... tambah jer.

Nasib baik menjadi dengan jayanya. Oh yer... gula hangus tu aku gantikan dengan 3 sudu besar madu lebah. Boleh tahan la kesedapannya. Macam buah tembikai pun ada rupa kek ni...hihi!. Memula tu risau jugak takut tak menepati citarasa. 

Anak2 dan en. somi semua suka jer.... Ngap2 jer habis di makan. Nanti boleh buat lagi....yeay!!

Bahan2 :

300 gm tepung gandum
150 gm gula  halus
4 biji telur- kalau telur kecik 5 biji 
1 ketul buttercup (250g)
1 botol chocolate rice
1 sudu teh serbuk pewarna merah
1 sudu teh soda bicarbonate
1 sudu teh esen vanila
3 sudu besar madu lebah
aluminium foil

Cara2 :

Ayak tepung bersama soda bicarbonate. Gaulkan mentega dengan gula halus sehingga kembang dan sebati. Masukkan esen vanila dan masukkan telur satu persatu. Masukkan pewarna. Terus mengacau sehingga sebati. jangan pukul terlalu kuat. Sikit2 je, asal dah sebati... berhenti. 

Masukkan pula tepung bercampur soda bicarbonate. Kaup dan balikkan tepung dengan berhati-hati sehingga tepung sebati dengan adunan.Campurkan madu lebah dan chocolate rice.Gaul lagi sampai rata. 

Masukkan kedalam acuan yang telah digris dengan buttercup dan di tabur sedikit tepung. Tutup acuan dengan aluminium foil dan kukuslah dalam kukusan yg airnya telah mendidih selama lebih kurang 1 jam.

p/s :  Merahnya mak ngah..... hahaha!



Have a nice day! :)

1 comments:

Nina Mirza said...

Amboi.... merah nya Mak Ngan
Hehee

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...