Just Klik!

trendy.... beauty..... anggun.....!

Blog Santai-santai jerrrrrrrr..........!

Wednesday, October 26, 2016

Masak Lemak Telur Itik Bersama Pucuk Ubi Dan Belimbing Buluh

Juadah masakan beberapa hari lepas. Selera hubby la tu. Masak lemak cili api ni hari2 pun dia tak jemu. Setiap kali macam2 sayur dan lauk kampung nak di masak sekaligus. Kalau boleh semua benda tu nak dimasukkan sekali harung. Nasib baik bila dicampur2 tu menjadi dan sedappp...

Kali ni pucuk ubi dan belimbing buluh di gandingkan dengan telur itik. Rasanya.... perghhhh! Cili api aku bubuh dalam 25 biji. Tak pulak rasa pedas berlebihan. Rasa pedasnya sedang elok je kat tekak kami anak beranak. Rasanya boleh kot lain kali letak 30 biji pulak... hihi!

Kat blog ni ... inilah resepi yang paling sinonim. Dah tu, inilah juadah masakan yang hari2 mau jer kat tekak seluruh keluarga.. especially hubby. Apa nak buat orang nismilan... masak lemak cili api tak dapat dipisahkan..... :)


Bahan2 :
5 biji telur itik - di bersihkan dari kotoran
Secekak pucuk ubi - ambil pucuk dan daun muda sahaja
15 biji belimbing buluh - belah dua
25  biji cili api - tumbuk
1cm isi kunyit - tumbuk
2 biji bawang merah - tumbuk
1 keping asam keping
2 cawan santan pekat.
secawan air
garam dan gula secukup rasa.

Cara2 :

Pucuk ubi direbus sebentar. Buang airnya. Masukkan pucuk ubi yang telah direbus dan belimbing buluh yang telah dibersihkan   ke dalam periuk bersama bahan tumbuk. Masukkan secawan santan pekat dan secawan air. Bila dah mendidih, pecahkan telur itik perlahan2 ke dalam periuk. 

Kacau bahagian atas gulai perlahan2 agar tidak terkena pecahan telur. Masukkan secawan lagi santan pekat. Masukkan juga asam keping. Kalau nak lebih kuah boleh tambahkan air lagi.. Kacau dan perasakan dengan garam dan gula. 

Jangan biarkan santan pecah minyak. Kacau sentiasa. Bila telah mendidih sekali lagi bolehlah diangkat.


p/s : Biar lebih pedas... lebih ummpph.... Tapi yang tak nak pedas kurangkan jer la... hihi!



Have a nice day! :)

1 comments:

suria said...

Nice sharing. Sure saya cuba resepi ini.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...