Just Klik!

Thursday, October 6, 2016

Masak Lemak Cili Api Ayam Campur Rebung Dan Petai

Dah bersawang bagai blog nih... Entah kenapa, semenjak dua menjak ni aku ditimpa kemalasan sangat nak mengambil gambar masakan aku. Bukan tak masak, tak buat kuih, tak buat kek tapi entah kenapa takde keinginan langsung nak ambil gambar... haiyyyyaaaa!

Ada tidak... terlepas jugak masakan peberet my hubby ni terambil gambar. Masakan ni juga peberet aku dan anak jugalah. Bila buat masakan ni, nasi kena masak lebih dari biasa. Makan malam, nasi kena masak lebih juga.... huhu!

Resepi biasa saja.... cuma bahan utama je ditukar ganti.! Takpe kita tepek resepi power ni....


Bahan2 :


6 - 7 ketul daging ayam - yang sudah di potong  
Semangkuk  rebung
3 papan petai - ambil isi
15  biji cili api - tumbuk
1cm isi kunyit - tumbuk
2 biji bawang merah - tumbuk
1 keping asam keping
2 cawan santan pekat.
secawan air
garam dan gula secukup rasa.

Cara2 :

Masukkan ayam yg telah dipotong, rebung dan petai yg telah dibersihkan   ke dalam periuk bersama bahan tumbuk. Masukkan secawan santan pekat dan secawan air. 

Bila dah mendidih, masukkan secawan lagi santan pekat. Masukkan juga asam keping. Kalau nak lebih kuah boleh tambahkan air lagi.. Kacau dan perasakan dengan garam dan gula. 

Jangan biarkan santan pecah minyak. Kacau sentiasa. Bila telah mendidih sekali lagi bolehlah diangkat.


p/s : My hubby dan anak2 memang mempunyai tahap kepedasan yang tinggi. Taruh 20 biji cili api pun boleh kata tak pedas. Nanti nak letak 30 biji plak... engko rasa?



Have a nice day! :)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...