Just Klik!

trendy.... beauty..... anggun.....!

Blog Santai-santai jerrrrrrrr..........!

Saturday, February 16, 2013

Red Forest Cake

Nampak macam kek Red velvet kan....! Tapi sebenonya bukan. Asalnye teringin nk makan kek.... tp bahan2 nya x cukup. Malas nk gi kedai plak tu. Jenuh fikir nk letak nama apa kek ni... so aku letak nama cam gini... bolehlah tu...!!

Aku belek2 lah buku2 resepi lama... jumpalah resepi kek gulung black forest. X payah pakai susu dan butter pun guna ckit je... Aku ambil resepi ni dari majalah Rasa september 2009.

Tp... aku xde acuan kek gulung menggulung  ni... yg ada cuma acuan kek biasa. Jadilah tu... walau aku tau kek ni akan jadi rendah dan nipis je nnti. Putar dan putar adunan dah separuh siap.. terperasan plak pewarna merah.... taruhlah plak... Dah jadi warna merah ala2 red velvet. 

Bila dah masak..... aku toppingkan dengan whipping cream lebihan buat durian crepe dulu tu. Lama dah tu... tp whipping cream tu okey lagi nmpaknya... paipkan bentuk bunga tu pun pakai acuan biskut dahlia je... gelak sekejap... hehe.. Kelakau gilerrrrrrrrrrrrrrr....

Disini diturunkan resepi kek aku ni....


Bahan2 :

100gm tepung gandum
100gm gula halus
60gm mentega - dicairkan
20gm serbuk koko
5 biji telur
1 sudu teh ovalatte

# tambah 1 sudu teh pewarna merah

Cara :

Putar telur, gula halus dan ovalette sehingga kembang. Setelah itu masukkan serbuk koko dan tepung gandum. Kacau sehingga kembang. Masukkan mentega yg telah dicairkan. Kacau rata. 

Masukkan adunan ke dalam loyang. Bakar pada suhu 180c selama lebihkurang 20 minit. Setelah kek masak, sejukkan dahulu, barulah dihias...

Kalau nk buat kek gulung... gunakan loyang bersaiz 10x14inci. 







p/s: Anak2 kata...lepas ni x payah beli kek lagi... suh mummy buat je.... (aku tersengih sorang2) Mana idaknye... bahan hiasan pun x cukup..kalaulah ada ceri ...meletop!


Have a nice day! :)

1 comments:

Salami Simon said...

Kek ni memang sedapkan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...