Just Klik!

trendy.... beauty..... anggun.....!

Blog Santai-santai jerrrrrrrr..........!

Friday, February 1, 2013

Tomyam Ayam

Lauk ini ajelah yang terhidang malam kelmarin kt meja... Yang mudah2 jer... Aku buat dari lebihan ayam masa masak kari aritu... Sayur2 tu tambah kemudian.. jadilah tomyam. Asal boleh je ni..

Okeylah tu... jom tengok resepi mudah!


Bahan2 :

Ayam - potong kecil2 (ikutlah nk banyak mana)
1 paket pes tomyam adabi
1 paketCendawan
1 batang Karot
Sedikit Bunga kobis
1 biji tomato
2 sudu besar sos tomato
1 batang serai
5 biji Cili Api
Bawang Merah/bawang besar
Bawang putih
1 keping asam keping
Garam dan gula secukup rasa
Air secukupnya

Cara2 :

Mula2 didihkan air. Agak2lah dalam 2 cawan setengah gitu. Sementara tu hiris bawang2 tu. Hiris jugak sayur-sayuran. Cili Api dan serai dititik. Masukkan Ayam, serai, cili api dan bawang2  kedalam air rebusan yg mendidih tadi.

Lepas tu masukkan pes tomyam dan sos tomato. Masukkan asam keping sekali. Dah mendidih lagi, masukkan sayur yg dihiris tadi kecuali tomato. Perasakan dengan garam dan gula. Bila sayur dah empuk, baru masukkan tomato yg dibelah empat. Tutup api, bolelah dihidangkan.



p/s : Jumlah bahan2 ni aku main agak2 jer... ikut sukalah nk banyak mana dan tambah apa2 lg.. sedap jer!







Have a nice day! :)

1 comments:

Anonymous said...

sedapnyer...makanan kegemaran ni.dh salin tapi x test lagi:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...