Just Klik!

Saturday, September 5, 2015

Roti Jala Dan Kuah Kari Ikan Tongkol

Masa hari merdeka aritu semua anak2 ada kat rumah... so, aku merajinkan diri masak sarapan nih. Sebab kari semalam pun ada lagi.... boleh makan dengan kari tu.... Sesuai sangat!!

Inila dia roti jala je... Aku bukanya pandai buat nih. Alhamdulillah, ini la hasilnya. Menjadi la jugak.... Ambil resepi ni dari FB la... oleh Norsha Adam rasanya.

Resepi dia sekilo tepung gandum... aku buat separuh jer...1/2 kilo.  Cukupla banyak tu... tapi susu cair tetap 1 tin, campur air cukup 5 cawan.

Hurm... menjadi, menjadi  adunannya, biarpun pakai kuali leper biasa... melekat la jadinya tapi sikit jer. Kalau pakai non stick pan mesti  mudah kerja... Thanks to empunya resepi yer...



Bahan2 :

1 kg tepung gandum
1 tin susu cair + air
(jadikan 10 cawan)
6 biji telur A
Sedikit garam
Pewarna kuning @ kunyit
4 sb minyak atau butter cair

Cara :

Campur semua bahan  dalam satu mangkuk. Blend dan tapis adunan. Lenser kuali atau pan dengan minyak. Boleh kirai dlm kuali tu. Buat la sampai habis.

Dah siap... boleh makan dengan kari atau kuah durian.. sedap tu!


Oh ya.... sesiapa nak resepi kari ikan tongkol... klik SINI

p/s : Anak2 suruh buat lagi.. hadoiii, nanti la bila terbit kerajinan lagi!



Have a nice day! :)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...