Just Klik!

trendy.... beauty..... anggun.....!

Blog Santai-santai jerrrrrrrr..........!

Tuesday, September 11, 2012

Pajeri Nenas Lagi....

Sibuk.....! Memang sangat sibuk mengadap laptop ari ni. Ari ni aku memulakan blog baru yang menjurus kepada jualan online...... dengan lain perkataan butik onlinelah kiranya...! Dah siap membangunkan blog tu, barulah aku dapat mengupdated blog masakan aku plak. 

Hummmm!!! itu aje yg disibukkan! Hehe... gasaklah! Dalam terkejar2 tu sempatlah aku masak tengahari lauk ni je dengan ikan goreng dan sambal tomato

Aku selalu buat.... dan pernah updated kt blog... semua anak2 suka.... nasi pun bertambah2 lah ke pinggan ... so kena masak nasi lebih!

Layan.... masakan aku!!!!



Bahan2 :

1 biji terung
2 biji bawang merah
1 ulas bawang putih
1 inci halia
2 sudu makan ikan bilis atau udang kering
1 paket kecil serbuk kari kari 
1 paket kecil kerisik
1 sudu makan cili giling
2 cawan santan
1/2 cawan air
Sedikit rempah ratus ( kulit kayu manis, cengkih, buah pelaga dan bunga lawang)
Minyak masak secukupnya
Garam dan gula secukup rasa

Cara2 :

Nenas di buang kulit,  dibersihkan dan dipotong-potong.  Bawang merah, bawang putih, halia ditumbuk lumat. Tumbuk juga ikan bilis/udang kering separuh lumat. Tumiskan rempah ratus bersama bahan tumbuk. Bila dah wangi, masukkan cili giling. 

Masukkan pula serbuk kari dan air. Tumis sampai pecah minyak. Masukkan  kerisik dan santan. Bila dah dah mendidih masukkan nenas. Perasakan dengan garam dan gula secukupnya. Bila  dah agak nak kering kuahnya, bolehlah diangkat dan dihidangkan.



p/s : Dalam banyak2 masakan pajeri nenas, masakan sendiri yang rasa sedap... yg lain tu x sesuai dengan tekak.... sendiri masak sendiri angkat bakul.... hehe!


Have a nice day! :)

1 comments:

QasehnyaRania said...

nenas kurang sikit..
suke pajeri terung =)


nway ..terjah sini dan salam kenal..
=)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...