Just Klik!

trendy.... beauty..... anggun.....!

Blog Santai-santai jerrrrrrrr..........!

Tuesday, May 28, 2013

Sup Tomyam Ayam dan Bebola Ayam

Sibuk sangat skrg ni..... masak pun main campak2 jer! Inilah jer yg aku masak..... combination antara tomyam dan sup.... hehe!

Senang je nk masak ni.....  Xdpt nk mengulas panjang dah.... banyak kerja dan letih semacam.....

Layan jelah  gambar dan resepi masakan nih....!!!


Bahan2 :

1/4 potong daging ayam
10 biji  bebola ayam
2 pokok celery
1 paket cendawan
1/2 batang carot
1 ketul kecil bunga kobis
1 biji tomato
2 biji bawang merah
1 ulas bawang putih
1 inci halia
1 batang serai
1 pokok daun sup
1 pokok daun bawang
2 biji limau kasturi
1 kiub tomyam
1 ketul kiub ayam
1 sudu teh serbuk lada hitam
Sedikit kulit kayu manis, buah pelaga, bunga cengkih dan bunga lawang
Air sebanyak mana yang disukai
Minyak masak secukupnya
Garam dan gula secukup rasa.

Cara2 :

Ayam dipotong kecil2. Bebola ayam di belah dua, celery, bunga kobis, daun sup, daun bawang dan carot di di potong2. Cendawan pula di siat2dan tomato dibelah empat. 

Bawang merah, bawang putih dan halia di tumbuk lumat. Serai di titik. Limau kasturi di ambil airnya. Panaskan minyak masak. Tumiskan kulit kayu manis, buah pelaga, bunga cengkih dan bunga lawang bersama bahan tumbuk.

Bila dah kekuningan, masukkan sedikit air, kiub ayam, kiub tomyam  dan serbuk lada hitam. Renehkan sekejap, tambahkan air lagi. Masukkan ayam, bebola ayam , bunga kobis, carot, celery dan cendawan. 

Didihkan seketika. Masukkan tomato. Perasakan dengan garam dan gula. Bila tomato dah agak2 nak layu masukkan daun bawang, daun sup dan perahan limau kasturi. Lepas tu bolehlah terus diangkat. 

Siap sedia untuk dimakan.



p/s : Bolehlah ..... sedap gak! Anak memang suka yg berkuah2 macam ni...... !


Have a nice day! :)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...