Breaking

Sunday, July 29, 2012

Mee Hailam Chef Hanieliza

Dah 9 hari kita dibulan ramadan 2012.... aku ni sentiasa busy dan x sihat. Yang lebihnya xde mood dan kepenatan membuatkan malas je nk update n3....

Ari ni aku nk letak juadah ni kt blog.... Mee Hailam yg aku cedok resepinya dari blog seorang chef yg dikenali ramai iaitu chef Hanieliza... Hanieliza's Cooking.

Pertamakali aku buat mee hailam..... selalunya order je kt kedai makan. Not bad..... sedap gak!



Bahan-Bahan:
600 gm mee kuning
100 gm isi ayam [hiris nipis]
100 gm udang
250 gm sawi hijau [potong kecil]
100 gm bunga kubis [hiris]
100 gm kobis [hiiris]
1 biji cili merah [mayang]
1 s/b lada hitam
3 s/b kicap pekat
3 s/b sos tomato
3 sudu besar minyak
1 cawan air
4 ulas bawang putih [ketuk]

Bahan hias :
3 batang daun sup (potong pendek)
3 batang daun bawang (potong pendek)
1 biji cili merah ( hiris)
garam (jika perlu)

Cara:
Panaskan minyak dan tumiskan bawang putih sehingga wangi. Masukkan ayam dan air. Biarkan sehingga lembut. Bila ayam sudah masak, masukkan udang. Kacau rata.

Masukkan kicap, sos tomato, lada hitam dan mee kuning . Kacau rata. Masukkan bahan sayuran lain. Kacau rata.

Angkat dan masukkan dalam pinggan dan taburkan daun sup, daun bawang dan cili merah. Sedia dihidangkan.



p/s : "Fuyoo!..... nanti mummy boleh bukak kedai ni.... nk order je....!" anak2 aku cakaplah... hehe!

*******************
my priority.....!
klik SINI
*******************

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...