Just Klik!

Wednesday, August 8, 2012

Penang Char Kuay Teow

Juadah ni betul2 menambat hati anak2..... sedapnyerrrrrr!!! Asyik suruh buat lagi tp belum berkesempatan nak beli barang2 lagi. Aku buat hujung minggu lepas.

Rupanya senang sangat nak buatnya..., cuma kena makan panas2. Dah masak kena terus makan sebab cepat sangat mengembang sampai x berkuah dia... Selalu tu aku beli .. jer....! Lain kali x yah beli dah....!

Lupa lak nk kredit kt cni.... resepi ni aku ambil dari blog potretkasih.com... Aku edit lebih kurang ckit. Thanks for the resepi...marvellous sesangat!


Bahan2 :

Untuk paste
200 gm udang ( lebih pun tak pe!!! )
250 ml air
4 ulas bawang putih di ketuk
6 sudu besar sos tiram
6 sudu besar kicap masin
1 kiub pati ikan bilis – saya letak pati ayam...bolehla!
2 sudu kecil garam ( jika sos tiram masin boleh kurangkan 1 sudu )
1 sudu makan gula

Untuk Kuey teow
kuay teow
cili kisar
Isi kerang - ikut banyak mana yang disukai
taugeh dan kucai - ikut sukalah nk taruh banyak mana
telur

Kita buat paste dulu...... cara2 :

Besihkan udang. Asingkan kulit dan kepala udang. Simpankan isi udang utk buat kuay teow. Rebus kulit dan kepala udang. Kisar kulit dan kepala udang tadi, bersama air rebusan tadi, tapis dan ambil stoknya. 

Campurkan stok udang dengan sos tiram, kicap manis, kicap pekat, bawang putih, garam gula dan kiub ikan bilis. Reneh bahan paste tadi hingga agak pekat. Bahan ni boleh simpan dalam peti sejuk supaya tahan lama.  Bila nk masak senang xyah buat paste lagi.

Cara untuk masak Kuey Teow (Resepi utk 1 pinggan) :

Tumis 1 sudu makan cili kisar hingga garing Masukkan 4 sudu besar paste tadi. Masukkan kerang dan udang yang telah direbus tadi. Kemudian masukkkan 1/2 cawan air. Bila kuah mendidih barulah masukkan secekak kuey teow, kucai dan taugeh. Pecahkan 1 biji telur, kacau dan bolehlah di angkat.

 Proses memasak kue teow ni dalam 3-4 minit saja… pastikan api kuat dan pergerakan pantas semasa memasak kuey teow ini!!!. 



p/s : Aku masak betul2 dekat nk berbuka, nk makan panas2 .... anak2 dah tadah pinggan... Masak 1 paket kuay teow dengan 4  biji telur sekali gus. Uiiii sedap...macam makan kt kedai... siap dengan cili jeruk!



Have a nice day! :)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...