Breaking

Saturday, November 17, 2012

Cekodok Sayur

Inilah sarapan pagi waktu cuti deepavali aritu... Simple jer.... Ramai orang pandai buat ni. Cuma aku jer yg nk updated kt sini untuk tatapan dimasa depan.

Dah jarang2 aku buat sarapan kt umah... selalunya beli...beli dan beli. jadi ari deepavali tu aku pun rajinkan diri masak cekodok ni...

So.. mana yg dah tau tu pejam matapun boleh buat ni... Selain utk org yg x tau... resepi ni aku tujukan pada anak dara aku yg baru belajar ke dapur...

 Kalau aku xde kat umah dia bolehlah godek blog aku ... bila nk buat cekodok ni... x payah call tanya2 aku lagi dah.




Bahan2 :

3 cawan tepung gandum
Kucai
Taugeh
1 biji bawang besar
segenggam ikan bilis
sebiji telur
1/2 sudu teh serbuk kunyit
garam secukup rasa
Air dan minyak masak secukupnya.

Cara2 :

Kucai dan taugeh tu ikutlah berapa banyak yg nak taruh - aku buat agak2 dalam 1/2 cawan. Dibersihkan dan dipotong2. Bawang besar dihiris. Ikan bilis dutumbuk kasar. 

Masukkan tepung ke dalam mangkuk besar. Masukkan kucai, taugeh dan ikan bilis kedalam mangkuk. 

Pecahkan juga telur. Masukkkan air bersama garam secukupnya. Anggaran pekat2nya macam buat cekodok pisang. Masukkan juga serbuk kunyit. 

Gaul sebati. Goreng di dalam kuali didalam minyak yang panas. Bila dah hampir garing bolehlah diangkat.



p/s : Sedap dimakan bersama dengan sos cili.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...