Breaking

Wednesday, November 14, 2012

Masak Lemak Cili Api Cendawan Kukur dan Petai

Lauk kampung lagi....! Satu lagi yang jadi kegemaran my hubby! Balik berniaga...malam tu, cadangnya nk masak kari ikan...

Suruhlah hubby gi beli santan n sayur bendi.... Dia gi pasar malam terjumpalah plak cendawan kukur ni.. susah nk cari cendawan ni... bila selalu hujan mcam skrg ni baru dpt... kalau hujan panas..hujan panas... cendawan ni x kuar.

Apalagi.... hubby aku grablah 1 paket... mahal lak tu. Siap di belinya cili api n serai dan petai . Malam tu akupun tukarlah menu...

So... teruskan dengan menu aku ni....



Bahan2 :


Secawan cendawan kukur
1 papan petai
segenggam ikan bilis
9  biji cili api - tumbuk
1cm isi kunyit - tumbuk
2 biji bawang merah - tumbuk
1 batang serai - titik sahaja
2 cawan santan pekat.
secawan air
garam dan gula secukup rasa.

Cara2 :

Mula2 cendawan kukur dibersihkan betul2 dari sampah dan pasir serta kupas petai dari kulitnya. Lepas tu masukkan bahan tumbuk, ikan bilis, petai dan serai yang telah dititik ke dalam periuk.

Masukkan secawan santan pekat dan secawan air. Didihkan.  Bila dah mendidih, masukkan cendawan kukur tadi dan secawan lagi santan pekat. Kalau nak lebih kuah boleh tambahkan air lagi..

Kacau dan perasakan dengan garam dan gula. Jangan biarkan santan pecah minyak. Kacau sentiasa. Bila telah mendidih sekali lagi bolehlah diangkat.



p/s : Sedap sangat........!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...