Breaking

Wednesday, April 8, 2015

Ikan Cencaru Masak Lemak Cili Api Dengan Kacang Panjang

Sedihnya ari ni.... dalam sibuk2 nak masukkan gambar masakan dari hp ke laptop, tiba2 tertekan delete. Habis padam semua gambar.... Ala... sedihnya, penat ambik gambar, kumpul gambar hilang sekelip mata je..... sob...sob!

Pujuk hati sendiri.... xpe2 nanti kita kumpul lagi... tapi beringat, lepas ambik terus masuk lappy... untuk safety. Agak sibuk ari ni menguruskan brg2 jualan online yg nak dipos... alhamdulillah dah selesai dah! Skrg menyibukkan diri updated brg2 online lagi.... harap2 rezeki dtg lagi.

Ari ni... masak lemak cili api lagi.... itu je la yang diulang2... Sedap gitu dan sesuai selera sekeluarga. Hmmmm.... layan gambar dan resepi lagi....hehe!


Bahan2 :

1 ekor ikan cencaru
1 ikat kacang panjang

12  biji cili api - tumbuk
1cm isi kunyit - tumbuk
2 biji bawang merah - tumbuk
1 batang serai - titik sahaja
1 keping asam keping
2 cawan santan pekat.
secawan air
garam dan gula secukup rasa.

Cara2 :

Ikan cencaru  dibuang kulit kerasnya dan dibersihkan. Kacang panjang dipotong2 sepanjang kira2 1 setengah inci. Masukkan bahan tumbuk dan serai yang telah dititik ke dlm periuk . Masukkan secawan santan pekat dan secawan air. 

Bila dah mendidih, masukkan kacang panjang dan ikan serta secawan lagi santan pekat. Masukkan juga asam keping. 

Kalau nak lebih kuah boleh tambahkan air lagi. Kacau dan perasakan dengan garam dan gula. Jangan biarkan santan pecah minyak. Kacau sentiasa. Bila telah mendidih sekali lagi bolehlah diangkat.


p/s : Bolehlah,  janji sedap dan menyelerakan.......!


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...