Just Klik!

Wednesday, November 7, 2012

Jeruk Maman....!

Pernah dengar sayur maman....? Rasanya ramai generasi sekarang x tau kan! Anak2 aku pun tercengang tengok aku menjeruk sayur ni...!

Ini adalah salah makanan yang aku suka masa kecik2 dulu. Sekarang susah nk cari sayur ni. Kat pasar tani kadang2 je ada... Sayur maman ni ada 2 jenis. Satu  yang ditanam yg dipanggil maman kampung dan satu lagi jenis liar yg biasanya orang panggil maman pantai. Yang liar ni biasa aku jumpa kt tepi2 jalan.

Sayur maman yg aku tunjukkan ni aku kutip kt tepi rumah aku je... teringin nk makan punya pasal. Aku basuh bersih2 dan aku jeruk... 2-3 hari dah boleh dimakan. Sedap makan dengan ikan dan sambal belacan. Dah nk habis dimakan baru terfukir nk ambil gambar... tp jadilah kan!



Bahan2 :

Secekak pucuk maman
1/2 cawan nasi
2 cawan air masak
1 sudu teh garam

Cara :

Pucuk maman dihiris2 kasar dan dibasuh bersih. Nasi dibasuh dan diramas2 untuk membuang kanjinya. Masukkan  semua bahan didalam bekas. Gaul dan simpan dalam bekas bertutup selama 2 hari.

Dah cukup 2 hari... bolehlah dimakan.

P/s : Sayur maman ni boleh juga dibuat rendang bersama daging dan ayam. Kalau yang dah dijeruk boleh juga dibuat masak lemak cili api.


Have a nice day! :)

1 comments:

mas said...

nasi tu boleh di blend pastu tapis ambik airnya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...